söndag 23 mars 2014

Virka vårens underbara mössor



Jag har fått underbara vårmössor på hjärnan, och virkar och virkar så fingrarna blöder, men så himla kul det är. 

Fick ett litet uppdrag från Garnaffären Broderiet i Tanumshede om jag kunde virka upp något med Tilda Limited editions färgglada garner. Och det tackar man ju inte nej till, för testa och virka olika mönster och med fina färger utan att behöva köpa det själv är ju super nice... så jag tog mig an uppdraget direkt

Så hem kom jag med 8 olika färger och 1 nystan av varje, men så fick jag helt tvärnit i hjärnan!!! VAD? skall jag virka av detta för att garnet skall komma mest till sin rätt. hmmmm????...!!

googla, googla och googla...tjing så fick jag se det. Jättesöta vårmössor och ett mönster från thedaintydaisyblog.blogspot.se men som är på engelska men det gick bra efter lite klurande med översättningen. 
Och så fina mössorna blev, det räckte med ett nystan till varje mössa och till en ros och en kant runt om. 


Mössorna är virkade med Tilda garnet och virknål 3.5
Jag gjorde en egen förändring på mina mössor och det var att jag virkade en rund plätt uppe på tills jag hade 36 maskor. Sedan gjorde jag snäckskalsmönstret med 1 fm mellanrum istället för som det står i mönstret att man skall hoppa över 2 fm mellan mönstren. 

På så vis så blir mössan större och man får inte så stor plätt uppe på mössan. Hoppas jag inte har strulat till det helt, annars så får ni bara fråga. 
Storleken blir från 1- ca 4 år och jag virkade 15 varv med själva snäckskalsmönstret och tre varv med fm. 

Vill ni virka till en vuxen så får man öka antal maskor i omkretsen högst upp och även där ta varannan fm i mönstret på första varvet så du får flera antal snäckor på omkretsen. Man ökar ju inte i själva snäckskalsmönstret utan man får göra en större plätt uppe på och utgå i från. Själv har jag ej ännu gjort någon men det kommer och då skall jag meddela er mönstret för vuxen. 

Mönstret till rosen hittar ni Här

Kram på er alla
Hoppas ni har blivit inspirerade
och att ni fortsätter att läsa min blogg
Camilla 

1 kommentar:

  1. Nu har jag kommit igång med min första mössa, jag gör dubbelstolpar precis som du, jag tycker det blir finare.
    Vilken stl använder du på virknålen när du virkar i Tilda?

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också