måndag 4 juli 2011

Shabby chic måla hylla - före, under och efter.

Har sedan en tid läst en ofantligt många bloggar och hemsidor om shabby chic. Det jag har fått med mig är att det finns en massa olika sätt att få en lantlig tuch på möblerna och även olika slags "slitage". Jag är nog en nordisk shabby chic och då fegar vi här uppe i norden med slitdelarna på möblerna. Amerikanska och New England har en mera vågad stil än oss nordbor.



 Ovan har jag börjat att skissa texten jag skall måla
 När jag målat färdigt och snyggat till böcker och annat som skall på så blir det fint.



Färgen är grå, och den ser suddig ut för jag har sandpapprat över allt så det ser slitet ut. Kan säja att det är svårt att inte darra på handen.

 Är faktiskt väldigt nöjd  med resultatet för att vara första gången.
Denna underbara asken köpte jag på Hedemyr, den passade så fint in på hyllan

Hyllan jag målat är mycket praktisk och sväljer en hel del böcker och jag ville bara få en annan färg på den. Så jag grundade den med en ljusgrå färg och sedan två lager med "billig" matt vit färg. Sedan tog jag ett sandpapper och ruggade alla kanter. Känner mig feg i detta momentet men det är första gången och jag kan ju alltid rugga ännu mera när jag blivit mera vågad. hittade ett teckensnitt och sedan ett ett citat på latin som jag ritade av och skall måla på fri hand. Därefter kommer jag att pappra texten så den får en sliten yta och sist skall jag lägga någon slags matt lack eller vax för att binda färgen mot väta och annat slitage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också