tisdag 29 januari 2019

Mönster virkad blå halstub och torgvantar

Här är mönstret till den blå halstuben och torgvantar som jag virkat. Har inte så mycket kvar på min, men flera har frågat om mönstret så jag lägger ut den är och så kommer bilder på den när den är färdig.
MÖNSTER HALSTUB

Diagram till mönstret hittar ni längst ner i inlägget. 

Jag har mätt att 140 cm är bra längd om man vill vira runt den 2 varv. 
Virkat i Stardust från Scheepjes och 1 nystan räcker och virknål 4,5



Antal maskor skall vara delbart med 6 + 2

Lägg upp 56 lm

1) 2 st i 3:e lm (= 3 st), *(4 lm, hö 5 lm, 4 st i nästa)* upprep** i slutet av varvet 3 st i sista lm.

2)  2 lm, *(3st + 3 lm + 3 st i lm bågen)* upprep** varvet ut, avsluta med 1 st i sista m på varvet.

3)  6 lm, *(5 st i 4-lm-bågen, 4 lm, hö till nästa lm-båge)* upprep** varvet ut, avsluta varvet med 1 lm + trippelstolpe i sista m på varvet.

4) 5 lm + 3 st i första m på varvet, *(hö till 4-lm-bågen 3 st + 3 lm + 3 st)* upprep** varvet ut, avsluta med 3 st + 1 dubbelst i sista m på varvet.

5) 3 lm + 2 st i 1:a m på varvet, *( 4 lm, 5 st i nästa 3-lm-bågen)* upprep** varvet ut, avsluta med 2 st i sista m på varvet.

UPPREPA VARV 2 - 5 till du har den så lång du vill ha den eller 140 cm som jag gör min.

Ta nu kortändarna och sy ihop dom.
Nu har du en super snygg halstub...




MÖNSTER TORGVANTAR

Detta är ett förenklat mönster på torgvantar. 

Virkad med Stardust Scheepjes och virknål 2,5
Vanten är virkad fram och tillbaka med halvstolpar som man virkar resår, sedan virkar man ihop och lämnar en öppning för tummen. Virkar fm runt, runt så mycket jag vill att den skall täcka tummen. 

  1. Lägg upp 60 lm, vänd
  2. Virka hst hela varvet, vänd
  3. *2 lm = 1:a hst, virka hst i den bakersta maskan varje varv, vänd* 

Jag virkade 29 varv, men virka så många varv så att den passar runt din hand/handled.

Vik arbetet dubbelt och markera ut där tummen skall vara, och sy/virka ihop resterande av vanten. 

På var sida av öppningarna så virkade jag snäckskals mönster. 
1 fm, *hö 2 m, 5 st i nästa, hö 2 m, 1 fm i nästa* varvet runt

Tummen är virkad lite på frihand.

Fäst garnet. 
Virka fm runt hela hålet för tummen, lägg upp så många så det sitter tätt mot tummen inte så det stramar.  Avsluta inte utan virka runt, runt, runt. 
Jag virkade 8 varv. 
Tycker man att tummen blir för vid i slutet så minska jämt fördelat några maskor så det sluter åt runt tummen. Klar



Har ni frågor så bara skriv i kommentaren så svarar jag omgående. 

Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också