måndag 21 januari 2019

Mönster Baby Blue Blanket - Blue lily square

Denna filten har jag virkat till mitt andra barnbarn som kommer till världen den 19 feb. Vi vet att det blir en pojke och som skall heta Philippe. Önskemålet för filten var att den skulle vara enkel och stilren. 
Mönstret är rätt likt Victorian Lattice, men jag tyckte den var rätt sladdrig och ville ha ett mera komprimerat mönster. Så då gjorde jag om det mönstret och här nedan har ni min version som jag blev mycket nöjd med och som  sitter i huvudet efter att man virkat några stycken. 

Jag virkade 24 st rutor och pläden mäter exkl pompom fransen 57 x 88 cm. 
Det gick åt 6 st nystan Tilda från Svarta Fåret. 
 Mönster till pompom kanten hittar ni HÄR




Förklaringar:
fm = fastmaska
st = stolpe
sm = smygmaska
lm = luftmaska
tills = tillsammans
lm-båge = luftmaskbåge
upprep**= upprepa mönstret mellan dessa 2 * markeringar
(Om det står ( 4-lm-båge ) så är det en förklaring till vilken lm-båge som jag hänvisar till )

Jag har valt att bara ha 2 lm i hörnen på rutan, andra väljer att ha 3 lm, för mig så passar det bäst med 2 lm och rutan blir inte så sladdrig.

Virkad i Tilda garnet från Svarta Fåret färg 572 och virknål nr 3

Gör en magisk ring

1) 3 lm = 1:a st, virka ytterligare 11 st, avsluta med 1 sm i 1:a st på v = 12 st

Virkas emellan st från föreg varv.
2) 3 lm + 1 st tills, 1 lm  * 2 st tills, 1 lm,  hö till nästa mellanrum* upprep** varvet runt = 12 st.grupper

3) Virka med sm fram till närmaste lm-bågen från föreg.v.
*3 lm, 1 sm i nästa m, 3 lm, 1 sm i nästa m, 7 lm, 1 sm i nästa m* upprep** 
3 ggr. Avsluta med 1 sm i 1:a m på varvet. = 4 rapporter runt.

4) Virka sm fram till mitten av 3- lm-bågen från föreg.varv. 4 lm, 1 sm i nästa 3- lm-båge, (5 st + 2 lm + 5 st) i nästa 7- lm-bågen,
*1 sm i nästa lm-båge, 4 lm, 1 sm i nästa lm-båge, (5 st + 2 lm + 5 st) i nästa 7-lm-båge* upprep** ytterligare 2 ggr till, 1 sm i 1:a m på varvet.
------
5) Virka sm fram till mitten av 4-lm-bågen.
*4 lm, hö 1 st i 7-lm-bågen, virka 4 st, (2 st + 2 lm + 2 st) i lm-bågen i hörnet, 4 st, 4 lm, 1 sm i nästa lm-bågen* upprep** 3 ggr, avsluta med 1 sm i 1:a m på varvet.

6) Virka fram med sm till mitten av nästa 4- lm-båge .
3 lm = 1:a st + 1 st i 4-lm-bågen, 1 st i varje st fram till lm-bågen i hörnet, (2 st + 2 lm + 2 st) i lm-bågen i hörnet, 1 st i varje st,
*2 st i nästa 4-lm-båge. 2 lm, hö till nästa 4- lm-båge och virka 2 st, 1 st i varje st, 
(2 st + 2 lm + 2 st) i lm-bågen på hörnet, 1 st i varje st,* upprep** 2 ggr, avsluta med 1 sm i 1:a st på varvet.

7) 3 lm = 1:a st, *virka nu 1 st i varje st, i hörnen (2 st + 2 lm + 2 st), 1 st i varje st, och i lm-bågen på mitten av rutan virkas 2 st* 
Detta är sista varvet så det skall vara stolpar runt hela. Avsluta med 1 sm i 1:a st på varvet. Avsluta och fäst tråden. 

Jag har sytt ihop mina rutor för det blir finast så och alla lm-bågar i hörnen flyter fint ihop. Har virkat 3 varv med fastmaskor runt hela filten och sedan virkat pompom kant runt hela. Mönstret till Pompom hittar ni HÄR

Mönstret är skrivet i all hast så hittar ni fel eller om jag helt har skrivit fel så skriv här i kommentarer så skall jag gå igenom det omgående.




Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också