onsdag 16 januari 2013

Mönster dödskallesjal och turtorial


Här kommer dödskallesjalturtorial som jag hoppas skall hjälpa er att göra denna roliga och tuffa sjal.

Mönster till pom pom kanten runt sjalen hittar ni HÄR

Så håll i hatten här kommer beskrivningen. 
Förkortningar:
fm  fastmaska
lm = luftmaska
st = Stolpe
trst = trippelstolpe
lmb = luftmaskebåge

1)  virka 12 lm, vänd och virka 4 st i de 4 första lm. 

2)  2 lm, 1 trst runt 1:a lm . Vänd 


3) 8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb,  2 lm och trst i lmb, vänd.

4)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm och 1 trst i lmb, vänd.

5)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm och 1 trst i lmb. vänd


6)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st, 9 lm hoppa över 1 lmb, 4 st i lmb,  2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 1 trst i lmb. vänd

7)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 6 lm, 4 fm i lmb, 
6 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 1 trst i lmb. vänd.

8)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 6lm, (virka nu i de 4 fm från föreg.varv. ) 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm,
1 st, 1 lm, 1 st, 6 lm, 4 st i lmb, 
2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 1 trst i lmb. Vänd.


9.a - 9c)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 8 lm, 3 fm om lmb  före tänderna, 7 fm över tänderna, (jag virkar runt lm bågen så det blir liten glipa i tänderna), 3 fm efter tänderna på lmb, 8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 1 trst i lmb. Vänd 
 9b)
 9c)

Nu kommer den svåraste delen med ögon och näsa, så spänn fast hjärncellerna, nu startar det!!!

10 a - 10 j )  8lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 10 lm, 4 fm med början på  2:a fm i ansiktet från föregående varv.

 10b

10c
Virka 10 lm

10d
 Vänd tillbaka de 10 lm och fäst med sm i 1:a av fm  4 fm . 

 10e

10f
 12 fm runt ringen och du kommer då tillbaka till den 4 fm igen. 

 10g
 Virka 2 lm, hoppa över 3 fm i mitten av tänderna

 10h
Virka nu 4 fm i kinden (som föregående öga)

 10i
Virka 8 lm (det blir 2 mindre lm på detta ögat för att man fäster detta ögat vid näsan). gör nu samma som förra ögat, fäst luftmaskorna vid de 2 lm som gjordes innan som blir näsa. 

 10j
12 fm runt ringen/ögat och du är nu tillbaka i slutet av kinden. 10 lm, 4 st i lmb, 
2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 1 trst i lmb. Vänd. 

11a -11b)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 12 lm, hoppa över 4 fm på ögats sida virka 16 fm rakt över båda ögonen, 12 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 1 trst i lmb. Vänd. 


 11b

12)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 10 lm, hoppa över 2 fm från föregående varv på huvudet och virka 12 fm över ögonen/pannan, 10 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb , 2 lm, 4 st i lmb, 
2 lm, 1 trst i lmb. vänd.

13)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm , 4 st i lmb, 8 lm, hoppa över 2 fm från föregående varv och virka 8 fm över ögonen/pannan, 8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm,
4 st i lmb,  2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 1 trst i lmb. Vänd
 

14)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 9 lm hoppa över 1 lmb , 4 st i nästa lmb, 2 lm, 4 st i  lmb, 6 lm, 6 fm mitt på huvudet, 6 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb , 9 lm hoppa över 1 mellanrum,  4 st i lmb,
2 lm, 4 st i lmb , 2 lm, 1 trst i lmb. vänd.

Nu börjar vi med två nya döskallar i vardera ände.

15)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 6 lm, 4 fm runt de 9 lm från föreg varv, 6 lm, 4 st i lmb, 2 lm,
4 st i lmb, 4 lm, 4 fm överst på huvudet, 4 lm, 4 st, 2 lm, 4 st i lmb, 6 lm, 4 fm runt de 9 lm från föreg varv, 6 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm 1 trst i lmb. vänd.


16)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 6 lm, 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st (detta blir tänder), 6 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 9 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 6 lm, 1 st,
1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st (detta blir tänder), 6 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 1 trst i lmb.  Vänd


17)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 8 lm, 3 fm på lmb, 7 fm över tänderna, 3 fm på lmb, 8 lm, 
4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i samma lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 8 lm, 3 fm på lmb, 7 fm över tänderna, 
3 fm på lmb, 8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 1 trst i lmb . Vänd

18)  8 lm, 4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb, 10 lm,  virka nu ögon och näsa som nr 10 a-j. Virka 10 lm,
4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lmb , 2 lm, 4 st i lmb, 10 lm, virka nu ögon och näsa som nr 10, 10 lm,
4 st i lmb, 2 lm, 4 st i lm , 2 lm, 1 trst i lmb. Vänd (From och med nu så börjar ni om från punkt nr 11)

AVSLUT: eftersom man hinner börja på ena dödskallen innan den föregående är färdig så blir det lite svårt med avslutet.

Så jag brukar strunta i sista varvets dödskalle och där den skall vara har jag bara virkat 4 stolpar, 2 lm, 4 st, 2 lm........ tills sista döskallen är färdig. 
Sedan gör jag ytterligare 2 varv med bara 4 st, 2 lm .....för det är enda sättet att få ett snyggt avslut. 


Har även virkat en kant runt med hyllrems mönstret från sjuttioprocentgarn. och då bara de två första varven för det blir jättefint. 



Lycka till

Hoppas ni har blivit inspirerade
och att ni fortsätter att läsa min blogg
Camilla 

41 kommentarer:

  1. helt otroligt! Så snygg!
    Tack för att du delar med dig <3
    Mvh Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Kul att du tycker om den..ja jag delar med mig av allt jag gör. Jag gillar inte de som skall ha äganderätt till allt. Det är ju en trevlig hobby så varför inte dela med sig och inte ta det så gravallvarligt
      Ha en trevlig kväll <3
      Häls
      Camilla

      Radera
  2. Jag gillar egentligen inte döskallemönster, men den här blev ju riktigt tuff! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  3. Fantastisk!
    Är det ok om jag delar ditt foto på sjalen och länkar hit från min blogg?

    / Petra

    SvaraRadera
  4. Tack så jättemycket att du delar med dig!
    Supercool sjal!
    /Tuittu

    SvaraRadera
  5. Så snygg!!! Har inte virkat på flera månader, men nu åkte virknålen fram på direkten! Tusen tack för att du delar med dig!
    /Theresa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!! kul att du börjar virka igen,är det nått du inte förstår så hör bara av dig
      lycka till
      // camilla

      Radera
  6. Ditt mönster är SÅÅÅÅ poppis i de stick och virk-grupper jag är med i på fb, och jag testade igår och bara älskar det! :-)
    TACK!!!!! Mvh Marie

    SvaraRadera
  7. Superbra beskrivning! Tack för den...har påbörjat min första, vilket med all säkerhet inte blir den sista :)
    // Maria

    SvaraRadera
  8. Jag avskyr att virka, det tar för lång tid. Men den här ska jag ABSOLUT göra! Vilket garn rekommenderar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!!
      Det finns ju garnet Tilda virknål 3.5 som många använder men som jag tycker passar bättre till höst och vinter det är något tjockt att ha på sommaren men det är en personlig åsikt. Jag virkar gärna med tunt bomullsgarn 8/4 med virknål 2.5.
      Det blir ju flera döskallar ju tunnare garn och så klart tar det längre tid men fint blir det.
      Lycka till
      //camilla

      Radera
  9. Camilla! STOR tack for internets bästa virka beskrivning. Du har gjost so stooooor job här! Ja tackar och pockar ja virkar so gärnä! TACK!!!

    SvaraRadera
  10. Camilla! STOR tack for internets bästa virka beskrivning. Du har gjost so stooooor job här! Ja tackar och pockar ja virkar so gärnä! TACK!!!

    SvaraRadera
  11. Finns det något sätt du kan lägga upp en engelsk version av det här mönstret? (ledsen om översättning är avstängd, jag använder Google translate)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Kul att du gillar mönstret. Jag skall göra en översättning ikväll. Och jag vore väldigt tacksam om du kunde kommentera om det är ord som inte stämmer för jag kommer att använda mig av google översättning och ordlista och det kanske inte blir helt rätt.
      Ha en trevlig dag
      Häls camilla

      Radera
  12. häftigt, ska nog försöka ge mig på den jag också

    SvaraRadera
  13. Hej Camilla,
    tack för beskrivningen....jag satt hela dagen igår! Är superdålig på att virka och inte blev det vackert...mera "sällsynt"..jag får öva mera. häls Monica

    SvaraRadera
  14. Har precis virkat en sån här sjal i svart, och rosa kant. Blev superbra. Bara hoppas att min systerdotter uppskattar en hemvirkad sjal i 12 års present

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för din kommentar och kul att du gillade mönstret. Jag har bara fått gjort 2 sjalar, det kommer så mycket annat kul i mellan. Ha en skön sommar
      Häls camilla

      Radera
  15. Oh, vilken rolig sjal att virka! man kan knappt sluta när man väl har börjat...
    Tack så mycket för att du delar med dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv!! kul att du gillade mönstret, har själv så många projekt att mitt ligger och väntar på mig. Ha en riktigt trevlig sommar
      Hälsningar Camilla

      Radera
  16. Tack för att ha fått tagit del av ditt mönster. Ha en trevlig sommar.

    SvaraRadera
  17. Oj! Är virka möjligtvis som att cykla? För jag lärde mig att virka när jag var liten så jag trodde att jag skulle vara urkass.. Men jag förstår en hel del! Det krävs bara lite övning.. Det jag har haft lite svårt att sätta är den tredubbla stolpen i slutet av varje rad.. vart skall den sitta? Ursäkta om det är en flummig fråga..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micaela!!
      Den med tredubbel stolpe är för att få den sista "hålet" för raden, det är ju den du sedan sätter de första fyra stolparna i nästa varv.

      Men när du kommer dit så skall du virka 2 lm, sedan virar du garnet 3 ggr runt virknålen, sedan virkar du igenom 2,2,2,2 maskor tills du har 1 maska kvar, då har du fått ett hål som lika stort som de andra på raden och ser likadana ut.
      Sedan virkar du 8 lm direkt efter detta och då vänder du arbetet och gör 4 stolpar i det hålet som du tidigare gjorde. Varför??? jo det är på så vis du bygger ut hela sjalen så den blir V-formad. Trevlig sommar //camilla

      Radera
  18. Undrar om det är OK att jag säljer sjalarna på nätet? Hör av dej om det inte går

    SvaraRadera
  19. Hej!!
    Det går helt ok, jag är ingen som har ensamrätt till handarbete. Det blir lite mycket om man skall spara på allt man gör, men det är himla kul att handarbeta, så sälj du...lycka till
    trevlig sommar
    Camilla

    SvaraRadera
  20. jag är helt förälskad i det här mönstret!

    SvaraRadera
  21. Hej, jag har precis virkat klart en dödskallesjal efter ditt mönster. Definitivt det roligaste jag har virkat på länge och jag har redan en ny på gång! Så tack så mycket för att du delar med sig av ett sådant bra mönster. Hälsningar Anna

    SvaraRadera
  22. Jag får säga att du verkligen kunde beskriva hur man virkar den här sjalen. Så jag är tacksam för din beskrivning.

    Gilla

    SvaraRadera
  23. Hej! jätteroligt att du delar med dig av mönstret, det är en häftig sjal. jag undrar dock hur du får ögonen att se lika stora ut? En längd med 8 luftmaskor och en mrd 10 går inte ihop för mig. vart jag än fäster sista ögat blir den mindre. tacksam för hjälp :)

    SvaraRadera
  24. Hej! Gillar verligen din döskallesjal, tack för att du delar med dig av mönstret. Jag förstår dock inte riktigt hur du får ögon att se lika stora ut. En kedja på 10 luftmaskor och en på 8, mitt sista öga ser mindre ut vart jag än fäster den. tackam för lite hjälp även om mönstret är väldigt tydligt :)

    SvaraRadera
  25. Vilken toppenbra beskrivning !!
    Hoppas det är ok att jag har länkat till denna sida från min blogg (www.virkeligt.blogg.se)

    SvaraRadera
  26. Så cool! Såg den på garntrassels instagram! Står överst på min lista, knockade allt annat! Gillar din inställning - the more the merrier
    Tack! Med vänlig hälsning, Cajsen Hjort HandHjort.blogspot.com hand_hjort på instagram

    SvaraRadera
  27. är nu inne på min 6 sjal,den är så kul att virka.
    Ewa

    SvaraRadera
  28. Tack, nu förstår jag hur jag skall göra. Behöver du något du tror jag kan ge dig så fråga alltid.
    Jag vill gärna dela med mig, men mästerbeskrivningar är jag inte bra på men jag ger gära bort det jag lyckas knåpa ihop! Tack för att du delar

    SvaraRadera
  29. Hej Camilla fungerar det med Catania garnet till dödskalle sjalen och hur många nystan i så fall. eller rekomondera gärna annars vilket garn som blir bäst.
    Mvh hälsningar.
    PS: HAR Precis virkat den jättefina snäckskalsmössan. Så fin!!!

    SvaraRadera
  30. Tak for den fine opskrift - har delt den på Strikaf.dk's facebookside :)

    SvaraRadera
  31. Hej Camilla!
    Din Dödsskallesjal är fantastisk, och jag har nu gjort min första. Problemet är bara den fantastiska kanten. Länken till sjuttioprocentgarn fungerar inte. Har du någon annan beskrivning på den?

    SvaraRadera
  32. Hej Camilla, jag har också samma problem som margith. Skulle också vilja ha en annan beskrivning på din kant.

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också