torsdag 9 maj 2013

Mönster till ugglemössa



Här är mönstret på ugglemössan jag lovat.
Mössorna passar barn mellan 3-9 år.

Jag virkar med Helen garnet från Rusta och med virknål 3.5

MÖSSA
Varv 1: Virka 11 stolpar kring en magisk ring, avsluta med en smygmaska (avsluta varje varv med en smygmaska)

Varv 2 :  Virka 3 lm (börja varje varv med 3 lm denna blir den första stolpen), virka nu 2 stolpar i varje maska avsluta med sm.
Varv 3-5: virka 1 stolpe, 2 stolpar i nästa maska * repetera varvet ut. Avsluta varje varv med sm.

Varv 6: Virka 1 stolpe i varje maska varvet runt, avsluta med en sm.

Varv 7: Virka 8 stolpar, sedan 2 stolpar i samma maska* gör detta varvet runt.

Varv 8: Virka 1 stolpe i varje maska varvet runt.

Varv 9: Virka 9 stolpar, sedan 2 stolpar i samma maska* gör detta varvet runt.

Varv 10 - 12: virka stolpar i varje maska varvet runt

Varv 13: Virka 20 stolpar, 2 stolpar i samma maska* gör detta varvet runt.

Varv 14 - slutet. Virka nu stolpar varvet runt, avluta med sm efter varje varv. Virka till mössan har bra höjd ca 17-21 cm beroende på ålder.( Detta är höjden före man virkar öronlappar. )

ÖRONLAPPAR


Räkna från mitt bak på mössan (där du började/slutade varje varv)
Börja virka från 12:e maskan från höger resp vänster sida.

Varv 1 Virka 15 stolpar, avsluta med 3 luftmaskor (de blir den första stolpen på nästa varv)
Varv 2 Virka 15 stolar, men detta varvet skall du inte virka 3 luftmaskor
Varv 3 Nu börjar minskning: Virka 1 sm i första maskan, 3 luftmaskor = första stolpen, virka nu stolpar raden ut så du har totalt 13 stolpar, vänd.
Varv 4 Virka 1 sm i första maskan, virka 3 luftmaskor, virka nu stolpar raden ut totalt 11 stolpar, vänd
Varv 5 Virka 1 sm i första maskan, virka 3 luftmaskor, virka nu stolpar raden ut totalt 9 stolpar. Avsluta här.

Vill du ha en längre öron lapp så virkar du ett extra varv med 15 stolpar i början, alltså 3 varv men i övrigt är det samma . 


Kant runt mössa

Virka nu fastmaskor runt mössa och öronlappar med en avvikande färg. Runt öronlappen så går det 2 fastmaskor på varje sida i stolparna. 

Ögon

Varv 1: Gör en magisk ring av svart garn. Virka 11 stolpar, avsluta med en sm. klipp tråden.
Varv 2: Virka 2 stolpar i varje maska = 22 stolpar, avsluta med en sm, klipp tråden.
Varv 3: Virka 1 stolpe, 2 stolpar i en maska,* varvet runt, avsluta med en sm, klipp tråden.
ögat är nu färdigt men vill man ha ett ögon bryn så följ anvisning nedan. 

(Varv 4:) Virka 18 fastmaskor i avvikande färg runt ögat. 

Sy i pupillen ett "blänk" ett kryss med vitt garn. 

Näbb
Varv 1: Lägg upp 8 lm. Vänd
Varv 2: virka 7 fm, vänd
Varv 3: virka 6 fm, vänd.
minska nu på detta viset till du har 1 fm kvar. 
Nu är näbben klar.

Hjärta

Ett fint hjärta att virka och sätta bak på mössan hittar ni på Lyckoslanten

Tofsar och flätor

Vill man ha tofsar så klipper jag till några garn remsor i färger som jag har på mössan. Trär igenom uppe på huvan med en virknål och knyter en knut och sedan klipper till i lagom längd så tofsarna står rätt upp. 

Flätorna gör jag likadant med. Klipper rätt långa längder med olika färgade garn och trär igenom nederst på öronlapparna. Där knyter jag en liten knut och därefter fördelar jag garntrådarna och flätar ihop dem. Längst ner slår jag en knut till och drar åt. Klipper sedan till så det blir fina tofsar där med. 

Montering
Nu är det bara att sy fast allt och fäst ordentligt alla trådar. 

Lycka till 

Hoppas ni har blivit inspirerade
och att ni fortsätter att läsa min blogg
Camilla 

12 kommentarer:

  1. ciao Camilla bellissimi i cappellini, sto provando a farli ma ho difficoltà con la traduzione. spero di riuscirci... grazie buona giornata carla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ciao Camilla Ci sono riuscita... ho finito il cappello, è stato bellissimo. Grazie molte Carla Spiridione Italia

      Radera
    2. Hi Carla!
      Thanks for your comment and I am glad that the hat was good. I am very glad that you are coming from Italy read the blog. It's a little difficult to make a translation in Italian, but it seems gone well for you anyway.
      Have a great Saturday
      regards Camillla

      Radera
  2. Hello my friend! Riktigt snygga ugglemössor! Förstår att grannskapets ungar gillar dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petra!!
      Nu hittade jag ditt inlägg, och jag känner igen den så konstigt att jag inte fattade att det var du. Kram på dig och tack för kommentaren.
      Hälsningar Camilla

      Radera
  3. Hej Camilla, jag blev så inspirerad av dina fina ugglemössor! Jag tog hjälp av din beskrivning hur man gjorde ögon med ögonbryn och länkade till din blogg, jättefina bilder du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!! kul att du gillar dom, jag bara älskar ugglemössorna. Men nu har jag gjort 15 st och gett till barn runt om kring så jag har tagit lite paus nu, men så fort hösten närmar sig så är det att dra igång igen. Det går ju väldigt snabbt att göra dessa. Ha en riktigt trevlig sommar
      Häls camilla

      Radera
  4. Tack för mönstret!! Jag har gjort en till barnbarnet!/Anita

    SvaraRadera
  5. Mössor till barnbarnen blir det. Jättefina saker du har! :)

    SvaraRadera
  6. Dessa mössor är ju underbara!! Har gjort ett par nu till barnen, efter ett par dagar kom kompisarna och ville också ha så jag gjorde några till, och de är urförtjusta i dem! Verkligen poppis! Tack snälla för att du delar med dig av mönstret! Kommer du till skellefteåtrakten och ser ugglebarn så är det ditt mönster :)

    SvaraRadera
  7. Hei!

    Hvor mye garn går det med til en lue?

    SvaraRadera
  8. Tack för ett fint & enkelt mönster på ugglemössa. Jag har precis virkat delarna & ska nu börja montera. Jag bytte ut det lilla hjärtat mot ett annat från: My Rose Valley. Ska försöka skicka en bild på mössan, men jag & teknik brukar inte gå ihop så bra. Mitt barnbarn ska få mössan. Vi gillar ugglor båda två.
    Maj-Lis

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också