onsdag 7 december 2011

sakrom lipom - tumör

Nu har jag varit och opererat bort min tumör som är en sakrom lipom, och sitter i nacken. Tidigare operation har man tagit cellprov och enl dom så är det en som inte skickar ut metastaser men att den kan komma åter på samma plats. Den är en långsam växande tumör och då kanske uppkommer om många år men att man är uppmärksam på förändringar och söker för detta när man märker något.

Jag fick idag göra en riktig operation med vit rock och höga vita strumpor och med smärtstillande och lugnande intravinöst och jag mådde finemang. Jag fick även flera sprutor med lokalbedövning i området.

Medans jag låg där så mådde jag prima..livet lekte en stund i huvet. Men så började det att rinna en massa blod i ansiktet eftersom jag låg på mage och det var äckligt. Så efter enstund fick vi byta papper och torka av hela ansiktet, detta pga att tumören var blodrik.

Man tog ca 7 cm x 1cm hud och snygga till det tidigare ärret. Nu har jag pressförband som skall trycka till såret och detta i ca 2 dagar. Sedan skall stygnen bort om 14 dagar och stripsen efter ca 2 månader.

Så jag hoppas eller rättare sagt vet att detta var rätt tidpunkt med tanke på att vi åker till Thailand den 27 februari och jag vill inte att det skall bli infekterat.

Så nu blir det vila och omplåstring om några dagar och till veckan skall jag nog kunna jobba, men får prata med previa först så jag får läkar intyg från första dagen enligt systembolagets regler...paragrafryttare är de och inget annat...tänker på pengar och inte med hjärtat och att vi alla är olika. De ser alla som lika och så blir sjukfrånvaron hög det säger sig självt
Så hade de gött.....camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också