tisdag 8 januari 2013

Dagens sjukvård


När det gäller sjukvården idag så blir jag väldigt frustrerad!! Jag själv har haft en väldig tur att under min sjukdom i våras få hjälp väldigt snabbt och aldrig direkt stött på några större problem.

Men nu ligger min mormor 85 år på MÄVA i Uddevalla pga dåligt blodtryck och så är hon stomi patient också. I vanliga fall så bor hon på ett äldre boende i Strömstad. 

Jag ringde idag MÄVA avdelningen för att höra hur läget är för henne, för mormor själv har ingen koll trots att hon är klar i huvudet men vill inte vara till besvär och ställa frågor utan säger att "de vet väll vad de gör".

Fick besked om att hon nog blir kvar hela veckan och jobbar med att förbättra hennes hälsa,  och så säger sköterskan: 
-" kommer du på besök snart?"
- jag svarar: nja det vet jag inte?
-" Nancy behöver stomipåsar m.m om du kunde komma med det.
- Jag sade att jag bor i Tanum och måste då åka till Strömstad t/r för att sedan åka till Uddevalla sjukhus och lämna detta för att sedan åka tillbaka till Tanum.
-Så jag sade att "ok men kan jag komma i morgon?
- ja vi skall väll kunna pussla ihop det tills dess. För vi tillhanda håller inte sådant på sjukhuset utan patienten får ta med detta. 
Hon fick ju åka ambulans in och då är det inte så mycket tid att se till att få med allt och i tillräckliga mängder för vem vet hur länge hon blir där?

Efter samtalet blev jag så "trött" för det blir över 18 mil för mig att åka, för att dom inte kan gå ner några våningar till apoteket och lösa ut hennes grejer som hon ju har på recept.

Meddelad min mormor om läget och hon blev ju upprörd och hon skulle prata med dem om detta men har ännu ej fått reda på något. 
Så klart att jag åker och hämtar grejerna men ligger man på sjukhuset så skall ju detta kunna ordna sig, anhöriga skall väll inte behöva åka hela norra bohuslän för sånt, som finns lätt tillgängligt på apoteket. 

Hoppas nu att allt ordnar sig för mormor för detta skapar ju så klart oro för henne också och det skall ju inte hon behöva tänka på när hon ligger där och är sjuk och mycket svag och inte själv kan varken stå eller sitta upp pga sitt enormt låga blodtryck. 

Camilla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också