söndag 23 mars 2014

Virkade vårmössor


Virkat med både freja och Sirdal Snuggle, virknål 4.

 Mössan passar barn mellan 2-7 år. Men vill man ha större mössa så kan man göra tätare mellan första varvet på mönstret och bara hoppa över 1 fm i stället för 2. 
Eller så kan man göra plattan större, alltså med flera maskor men jag gör ingen ökning på själva mönster varven. 

Lägg upp 4 lm och slut till en ring m sm eller en magisk ring. 
Virka 6 fm i ringen
2 fm i varje maska = 12m
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 1 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 2 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 3 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 4 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 5 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 6 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 7 fm

Dubbelstolpe = dbls

Varv 1
Börja varje varv med 4 lm = 1:a dubbelstolpen, 1 dbls, 1 lm, 2 dbls första fm, hoppa över 2 fm och virka
* 2 dbls, 1 lm, 2 dbls, hoppa över 2 fm.* Repetera detta varvet runt. avsluta med sm i första dbls på varvet.

Varv2: 
virka sm fram till mitten där du gjorde 1 lm mellan dbls. 4 lm, 1 dbls, 1lm 2 dbls, hoppa över till nästa mönsterparti och gör *2 dbls, 1 lm, 2 dbls* repetera detta varvet runt. 

*Nu gör du varv 2 hela tiden*, utan ökning till du har en bra höjd på mössan.

Avslutande varv virkar jag 1 fm i varje fm i 3 varv, jag tog en avvikande färg på sista varvet.

Orginalet till mönstret är på Engelska och jag har gjort några förändringar därför har jag lagt ut det här. Och flera har påtalat att de inte kan virka efter engelska mönster så därför har jag gjort en enkel variant här på svenska. 
Har kontaktat hon som gjort den engelska versionen och ännu ej fått kontakt så tillsvidare får detta ligga ute och blir det något om copycat så tar jag bort den direkt. Men enl andra som lagt ut mönster så tycker de att detta är ok. 

Vill ni ha mindre och tätare mönster som bara har stolpar och hittar ni mönstret på engelska Här  

Blomman hittar ni mönster på Här




Hoppas ni har blivit inspirerade
och att ni fortsätter att läsa min blogg
Camilla 

2 kommentarer:

  1. Underbara mössor! Nu vet jag precis vilket mönster jag ska använda till mössorna jag ska virka till mina barnbarn 😊 Tack så mycket!

    SvaraRadera
  2. Nu har jag virkat två av de fina mössorna. Vilken trevlig blogg och fina saker du gör

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också