tisdag 24 maj 2016

Virkad turkos sommar kudde

Nu är min fina turkosa kudde färdig! 
Och OJ! vad nöjd jag är. Tänkte först när jag började att den skulle bli lite mesig i färgskalan, men där hade jag fel. Det ljusa i mitten på rutan som avslutas med den mörkare turkosa var ju fantastiskt fin färgkombination. 
(Länkar till mönstret och till pom pom kanten hittar ni längst ner i inlägget.) 


Har virkat denna rutan tidigare med mera olika färger och jag har varit väldigt nöjd med dem, men när jag nu har hittat ett annat sätt att kombinera färger så kommer jag nog att köra i denna stilen tillsvidare. 


Tänkte först ha 4 x 4 st rutor = 16 st men det blev alldeles för stort så det fick räcka med 3 x 3 = 9 rutor och då blev kudden utan pom pom kanten 40 x 40 cm och det passade mig perfekt. 
Så jag virkade 2 rutor till och har nu rutor till 2 st kuddar så det är bara att sätta igång och montera dom. 


När jag virkar rutor så brukar jag virka ihop dem räta mot räta med fm, men till denna kudden ville jag inte få en så markerad ram runt varje ruta utan jag valde att sy ihop dem i stället, och det var så mycket lättare att få fin form på kudden. 
Sydde ett kuddfodral som jag sedan sydde fast det färdiga arbetet på. 


Pom pom kanten är nog den snyggaste kant jag gjort än så länge. Den lyfter hela kudden med sin fina pom pom runt. Jag tycker det är så jobbigt att virka flera varv med spets och annat runt kuddar och plädar, men med denna gör du allt på ett varv och så är den väldigt effektfull. 



  
Så för er som också vill virka denna rutan så har jag lite länkar här: 

Mönstret finns på svenska och det hittar ni Här och det är mönster nr 1.

Jag virkar själv efter ett nederländskt mönster och där finns en bra steg för steg bilder och det hittar ni Här

Mönstret på pom pom kanten är ett engelskt mönster men med bra steg för steg anvisningar även där, och Här hittar ni den. 

 Färger och garn: Tilda Vit 04, ljusturkos 79, turkos 90
Sedan har jag virkat med Catania ljusmint nr 385 (och den har jag på andra varvet innefrån rutan)
Virkat med virknål nr 3

Lycka till med era egna arbeten så hörs vi snart igen :)
Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



2 kommentarer:

  1. Vilka härliga färger!! Så fräscht...Jag blir alltid lika sugen på att göra något nytt när jag besöker din fina sida.

    SvaraRadera
  2. Woww älskar o gå in o kolla jätte fina saker o gratis mönster är ju inte helt fel o dessutom kan man beställa garner med toppen ❤🌹🌼🌸de dumma är att man kan inte göra allt på en gång haha .fortsätt med din underbara blogg kram kerstin

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också