onsdag 16 november 2016

Mönster till Crochet hood - virkad luva

Här kommer mönstret på den virkade huvan - Crochet Hood som jag har virkat på frihand, men skall här försöka att få ner till ett mönster. 
Så jag kommer att beskriva mönstret med halvstolpar, men crocodile stitch kommer jag att länka för att det är lättare för er att se video än att jag förklarar. 

Mönstret är här nedan!


Huvan är virkad med Svarta Fårets Svea garn och det går nästan åt 4 nystan, och med virknål nr 5.5
Storleksmässigt så kan vuxen ha den och då går den nästan ner till axlarna, men jag skall förklara hur ni gör den större. 

När ni kommer till delen där ni skall kolla på Youtube, så kolla igenom filmen först, sedan så spela upp bit för bit så ni virkar med tillsammans varje steg för att få in tekniken, det är himla enkelt när du kommer på det. 

1) Lägg upp 100 lm, eller (virka så många lm att när du viker den över huvudet så skall det går ner till axlarna.) vänd. 

2) Nu skall ni virka resårvirkning:  Börja i 3:e maskan från nålen och virka halvstolpar i den bakre luftmask-bågen (alltså den maskan som är längst bort från dig) och gör detta hela varvet ut. 

3) *2 lm, virka hela varvet med hst.* Upprepa** steg 3 i ytterligare 23 varv. (=24 varv med hst) 

4) Nu skall ni börja och virka med Crocodile stitch längs med kanten i stället för halvstolpar. Detta moment har jag svårt för att beskriva så jag länkar till en beskrivning på Youtube och det hittar ni HÄR, och ni virkar precis så som de visar, och gör 4 rader med mönstret avsluta och fäst tråden. 

5) Vik nu arbetet på mitten (på längden) och virka ihop hela kanten med fm.

6) Virka nu en fm-kant runt hela arbetet nederst på luvan mot axlarna. 1 fm för varje varv jag gjort hst varvet ut och sedan virkar ni ytterligare 10 lm som virkades ihop med andra sidan av luvan där man började att virka fm på varvet.  Så här ser du öppningen för ansikte och hals. 
Tycker ni att det verkar väldigt stort runt halsen så minska då med fm och gör det lite glesare emellan. 

7) Nu skall ni börja och virka Crocodile stitch igen och då runt halskanten och över de 10 lm ni virkade så det blir en krage runt hela huvan. 

8) Här kan ni själv välja hur många varv med mönstret ni vill ha, beroende på garn mängd eller om man vill ha en tjock kant runt. Jag virkade 4 varv som överdelen på huvan. 

Nu är detta en grov beskrivning på mönstret och skulle antal maskor bli lite för få/för många i slutet av raden så får man fuska till det lite för det syns ändå inte. 

Jag har säkert missat massor men hör bara av er om ni funderar över nått. 

LYCKA TILL 

hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



2 kommentarer:

  1. Ska man på varje varv virka hst i bakre maskbågen eller är det bara på luftmaskevarvet?

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla
    Så läcker huva, den måste jag prova.
    Men undrar om steg 3 (de 24 varven med hst) skall virkas i bakre bara bågen? Eller är det bara varv 2?

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också