fredag 6 januari 2017

Mönster virkade mys tofflor - crochet slippers free pattern

Årets första virkprojekt är avklarat. Blev några kyliga dagar och då blev det till att virka några innetofflor. Och så klart vill man ju att de skall vara snygga ifall man få oväntat besök eller om någon annan kommer och fryser om fötterna så kan de använda dessa. 

Mönstret är gratis så klart! och det hittar du längre ner i inlägget.
 Det finns även ett erbjudande på komplett garnpaket om du vill beställa  färdigt paket och där kan du bestämma vilken färg du vill ha på tofflorna och på 2 st Candygarn och så medföljer 6 st vita pärlor 









Tofflorna virkas i dubbelt Svea garn och använd virknål nr 5.5

1) Gör en magisk ring och 8 fm i ringen = 8 fm

2) 2 fm i varje m = 16 fm

3) 1 fm, 2 fm i nästa m, uppr varvet runt = 24 fm

4) 2 fm, 2 fm i nästa m, uppr.varvet runt = 30 fm

5-22) virka nu bara fm runt, runt (sätt en markör så ni har koll på varven) = 30 fm

23-37) Nu skall ni virka fram och tillbaka 28 fm och vänd varje varv med 1 lm. = 28 fm

38) Nu skall ni virka ihop hälen. Vänd arbetet ut och in och vik bakdelen på arbetet ihop och virka tillsammans det med fastmaskor och fäst ordentligt.

Skulle det vara så att den känns för stor, så repa upp nått varv och virka ihop. Tofflor blir lätt uttrampade så gör bakdelen liten kortare så sitter den bra på. 

Till bladen virkade jag med Candy garnet och virknål 2.5. Mönster till bladgirlangen  hittar ni Här jag virkade så det blev 6 blad.

Blomma: Virkade med Candy och virknål nr 2,5 och virka 6 stycken.

1) 1 magisk ring och virka 5 fm i ringen = 5 fm

2) 2 fm i varje maska = 10 fm

3) *2 lm = 1:a st, virka ytterligare 3 st i samma maska, 2 lm och gå ner i samma maska igen och gör en sm, virka ytterligare 2 sm i nästa 2 fm * rep**. varvet runt, Ni skall sedan ha 5 kronblad.

Montering: 

Virka med dubbelt Candy och virknål 2,5  runt öppningen med fm, Virka 2 fm i varje mellanrum,

Sy fast girlangen på toffeln och sedan syr du på blommorna. Pärlorna syr du fast i slutet i mitten av blommorna.

KLART och LYCKA TILL

Hittar ni fel så hör bara av er för jag skriver detta mönster i all hast och man blir lite fartblind ibland.

Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



1 kommentar:

  1. Jättesöta :) Köpte två olika färguppsättningar för tofflorna, en till mig och ett par att ge bort :)
    Jag blev dock lite förvånad att det inte följde med en utskrift på mönstret, när man ändå köpte ett kit tänkte jag ;)

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också