lördag 25 augusti 2018

Mönster till Augusti rutan

Nu nalkas det hösten och man börjar fundera på att sticka och virka vantar, plädar, mössor, halsdukar och sjalar m.m. Men det är en skön känsla tycker jag när man börjar att tända ljus om kvällarna och krypa upp i soffan med sitt handarbete. 
Jag har faktiskt virkat en lite babypläd som går i hösten senapsgula färg och som passar till både tjej och kille. Rutan jag virkat passar super fint även till kudde, poncho och även till kofta. 

( ljuset gör att det skiftar i nyanser men det gula garnet är mer som den första bilden här i inlägget nedan) 


Efter att köpt nya kuddfodral som du ser ovan från HM-Home så tänkte jag att en babypläd kan ju ligga framme också tills barnbarnet Pontus kommer på besök så blir den liksom inte liggandes i ett skåp, utan blir som en ytterligare inredning.




Mönstret hittar ni Här

Pläden är 50 x 70 cm stor och varje ruta är ca 10 x 10 cm, så det blev 5 rutor åt ena hållet och 7 åt det andra = 35 rutor och det är en bra storlek till barnvagnen. 

Jag virkade den gula pläden med virknål 3, och den gröna med 3,5 och det funkar fint vilket som, men så klart blir ju rutorna något större med 3,5.

Färgerna till den gula filten är följande: Tilda 05, 507, 530
Färgerna till den gröna filten är följande: Tilda 05, 87, 538

  1. 6 lm, slut till en ring med 1 sm
  2. (3 lm = 1:a st + 1 lm,) virka ytterligare *(1 st + 1 lm ) x 15 ggr*. Avsluta med 1sm i 1:a st.
  3.  (16 stg)
  4. Virka i lmb från föreg varv: (3 lm+1 st tills + 1 lm), *(2 st tills + 1 lm)x 15 ggr,* 1 sm i 1:a st ( 16 stg)
  5. Virka i lmb från föreg varv: (3 lm + 2 st tills + 3 lm), *( 3 st tills + 3 lm) x 15 ggr* 1 sm i 1:a st ( 16 stg)
  6. Virka i lmb från föreg varv: *(5 lm, 1 sm i nästa lm, 5 lm, 1 sm i nästa lm, (5 st + 5 lm + 5 st i nästa lm), 1 sm i nästa lm,) upprep 3 ggr* = 4 stg 
Klart :)

När jag sedan monterade ihop rutorna så sydde jag. Och då lade jag dom räta om räta och sydde ihop dom på några punkter längs med rutorna och tråden trädde jag med i ena rutans maskor så dom blev osynliga.

Kanten runt: virkade (1 st + 2 lm + 1st) jämnt fördelat över rutan och detta i 2 varv.
Sista varvet *3 st, 3 lm går ner och gör en sm i 1:a lm, virka ytterligare 2 st, hoppa över till nästa lm och virka en fm*upprep varvet runt.

Några frågor på det? så är det bara att skriva i kommentarsfältet så svarar jag så fort jag kan :)



 





Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också