onsdag 4 februari 2015

Virkade ugglemobil till barnsängen

Förkylningen har inte gett med sig ännu, så jag blir sittande mycket inne och kurerar mig under en filt och får då virkat en del. 
Min vän skall bli farmor och då fick jag frågan om jag kunde virka en ugglemobil som man hänger över barnsängen. Så jag googlade runt lite och hittade ett mönster som passade utmärkt till detta.
Färgkombinationen fick vara så det passar både tjej och kille och i dova färger så det fick bli i grått och olika lila nyanser. 

Virkat med Svarta Fårets Tilda och virknål 2.5 och 3 för att få några att bli lite större. 
Mönstret hittar ni Här (men skrolla lite längre ner på sidan så hittar ni det där)
(Färgschemat hittar ni längst ner i inlägget)




Jag hittade aldrig någon ring som jag kunde hänga mobilerna i så jag virkade en i stället.

Lade upp 12 lm slut till en ring. virka nu runt och runt tills du har en lagom stor ring och stoppa med vadd allt eftersom du virkar. Jag stoppade rätt hårt med vadd för att få en stabil ring som jag sedan sydde ihop. 
Tog sedan garn och hängde upp ugglorna i olika höjder och storlekar och justerade så ringen hänger rakt. 

Färgschema Tilda garn.

  • En uggla av vardera färg:  64, 61, 12, 561, 562.
  • Virkade sedan vingarna med olika färger från de andra ugglorna, 
  • Tofsarna tog jag tre matchande färger av de andra och trädde igenom och gjorde en knut. Sedan tog jag en nål åt särade på trådarna så de blev lite busigare. 
  • Ögonen är vita med sydd svart tråd på de som blundar.
  • De öppna ögonen virkade jag: 
  • 6 fm runt magisk ring med svart garn, byt färg till turkos eller valfri färg.
  • 2 fm i varje maska = 12 fm byt färg till vit. 
  • 1 fm, 2 fm i nästa varvet runt = 18 fm. 
  • Sy i med vitt i det svarta för att få det extra blinget, (Tyvärr glömde jag det på detta fotot men har nu åtgärdat det..alla kan fela )
KLART



Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också