söndag 1 maj 2016

Mönster virkad skrubbvante - Home Spa

I min lilla webbshop Camillas livsstil säljer jag nu Svarta Fårets Home Spa garn med riv i .
De har verkligen fått till ett skrubb garn som har det perfekta rivet i utan att det känns otrevligt eller gör ont. 
Garnet finns i 4 olika färger och 1 nystan räcker till en skrubbvante. I min webbshop hittar du även stick/virkmönster från Svarta Fåret som kostar 19 kr/ st. 

Här delar jag med mig av virkmönstret på denna skrubbvanten. 


Att virka i detta garnet är klurigt, så ni får gå lite på känsla och räkna varje varv så antalet stolpar stämmer, och skulle det diffa nån maska hit eller dit så är inte det hela världen.

Virknål nr 4

lägg upp 30 lm slut till en ring med sm

Varv 1-6)  3 lm =( 1:a stolpen), virka ytterligare 29 st,  slut varvet med 1 sm i 1:a stolpen= 30 st
Varv 7) börja med att virka 8 lm, hoppa över 7 m, 1 st i nästa. virka nu ytterligare 22 st.

Trä nu den på handen och sätt markörer på var sin sida av hand flatorna, för det är där vi senare skall göra minskning.
Fr.o.m nu så behöver man inte sluta/börja varje varv utan bara virka runt,

Varv 8-9) Virka nu 7 stolpar i luftmaskorna  du gjorde föregående varv och virka runt i 2 varv. = 30 st.
10-16) Nu skall ni  göra 1 minskning  ( 2 stolpar tillsammans )vid varje markör, varje varv.
17 Detta är sista varvet och då skall ni virka 2 stolpar tillsammans hela varvet runt. Det som är kvar av öppningen virkar ni ihop med fastmaskor. Avsluta och fäst tråden.

Nu skall ni virka tummen

Fäst tråden i någon maska närmast handflatan.
1) 3 lm, virka nu ytterligare 15 st runt öppningen,( avsluta med 1 sm i 1:a stolpen, Detta gör ni på varje varv)
2) 3 lm, virka nu st runt = 16 st
3) 3 lm, Virka nu st runt varvet och minska 2 ggr jämnt fördelat på varvet (14 st)
4) 3 lm, virka nu st runt varvet och minska 2 ggr jämnt fördelat på varvet. (12 st)
5) 3 lm, virka 2 st tillsammans hela varvet runt, öppningen som är kvar virkar ni ihop med fm. avsluta och fäst tråden.

Det som är kvar kan ni virka en liten skrubblapp av.



Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också