torsdag 18 maj 2017

Crochet pattern Connie´s garden square - Mönster Connie´s garden ruta

Jag bara älskar virkade rutor! och söker hela tiden efter nya utmaningar. Det är ju inte bara filtar och kuddar man kan virka av dem, utan även scarfar, grytlappar, koftor och dukar.

Så en kväll googlade jag och hittade en ruta som jag verkligen gillade, och kunde inte släppa tanken på den. Så jag kontaktade skaparen Kate Jenks som driver bloggen signedwithanowl.blogspot.se. Hon blev väldigt glad över att jag kontaktade henne och fick ok att översätta mönstret och lägga ut på bloggen.
Jag kommer att lägga ut en annan färgkombination så ni ser bättre på bilderna hur mönstret är byggt, bilden ovan är en färgkombination som jag kommer ha till en kudde hade jag tänkt. 

Vill ni ha en tutorial så kika in på hennes blogg så finns det fina bilder att följa efter, men jag kommer bara att lägga ut ett textmönster på rutan.



Virkad i Catona och virknål nr 3. 

Förklaringar: 
Pop = 4 st tillsammans, ta virknålen í 1:a st och i 4:e st och slut m 1 sm. 
fm = fastmaska
st = stolpe
dst = dubbelstolpe
hst = halvstolpe
lm = luftmaska
sm = smygmaska
hö = hoppa över
lm-båge = luftmaskbåge

  • 4 lm och slut till en ring m 1 sm, eller gör en magisk ring. 
  • 4 lm =  (*1 st + 1 lm*) upprepa** varvet runt. = 12 stycken stolpgrupper. Avsluta och byt färg.

  • Fäst tråden emellan en stolpgrupp. 3 lm + 3 st ta ur virknålen och sätt i 1:a st och den sista st och slut m 1 fm, 1 lm, *hö t nästa lm-båge 1 pop + 2 lm*, uppr. varvet runt avsluta med 1 sm i 1:a pop på v. Avsluta och byt färg.
  • Fäst garnet i en lm-båge. *(Virka 2 fm, 3 lm, gå ner i 1:a lm och gör en sm, 2 fm i samma lm-bågge) hö till nästa lm-båge* upprep ** 11 gånger till . avsluta m 1 sm i 1:a fm. Fäst tråden och byt färg. 
  • Fäst garnet och virka nu i mellanrummen från föregående varv. 3 lm, hoppa över till nästa mellanrum och virka en lång fastmaska så den går ner i blomman som du gjorde på varv 2,       *(3 lm och hoppa över till nästa mellan rum och gör en lång fm)*. upprepa detta varvet runt. Byt INTE färg.
  • Fäst garnet i 1 lm-båge. 3 lm + 3 st ta ur virknålen och sätt i 1:a st och i sista st och virka ihop, 2 lm, 1 pop, *hö t nästa lm-båge 1 pop, 2 lm 1 pop* upprepa tills du har 12 pop grupper runt varvet. Avsluta med 1 sm i 1:a pop på varvet. Avsluta och byt färg.
  • Fäst garnet i en lm-båge. 3 dst + 2 lm 3 dst i samma lm-båge, sedan virkar ni nästa bågar: *2 st, 2 hst, 2 fm, 2 hst, 2 st, 3 dst + 2 lm + 3 dst,* uppr** v runt. när ni kommer till slutet så virkar ni 1 sm i 1:a dst på varvet. Fortsätt m samma garn på nästa varv. 
  • 3 lm, *virka 1 st i varje m, i lm-bågen i hörnen virkar ni 2 st + 2 lm + 2 st* uppr** varvet runt. Avsluta m 1 sm i 1:a st på varvet. 

          Färdig :) 

Jag skrev mönstret lite fort så ser ni nått fel så hör bara av er :)




Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också