söndag 25 juni 2017

Somrig prima ballerina


Hoppas ni haft en trevlig midsommar trots det kyliga och regniga vädret!! för det har det varit här hos oss i Tanumshede. Men vi tog det lugnt och satt inne med tända ljus och såg på en bra film istället, får hoppas det blir bättre när semestern börjar om 14 dagar.

Annars så har jag faktiskt virkat lite av varje, det är skönt att kunna göra bara det man själv vill. Sedan så blåser det hela dagarna så det blir lite en del virkning. 
Det senaste blev en test grej som denna söta prima ballerina klänningen som jag blev så inspirerad av på instagram...för där hittar man mycket :) 


Denna klänningen är helt virkad på frihand så jag har inget mönster. Men det är inte svårt kan jag lova och snabbt gjort. Jag har virkat hela överdelen i samma storlek nerifrån och upp så det är inga ökningar eller minskningar, utan det är bara att mäta bröstmåttet på barnen och gör den något mindre i omkretsen så du kan dra åt banden bak om det inte passar helt. 

Virkade med Catona och virknål nr 3.5 och det räckte med 2 nystan. 
Jag virkade fram och tillbaka så högt jag ville ha överdelen och sedan så blev det öglor av sig själv i varje ände av arbetet där jag sedan trädde i band, och lika så runt midjan.

Storleken är ca 1- 2 år --har glömt hur stora dom är i den storleken :) 


Tyll köpte jag billigt på Göksäter för 15 kr /m och det räckte med 1 meter. Jag klippde 6 cm remsor och vek dom dubbelt och trädde igenom längst ner och på så vis så blev det väldigt fluffig och fin. 
Blomman är virkad på frihand. 
Banden på axlarna är virkade i dubbelt garn och bara med fastmaskor och sytt fast dem. 


Jag är en person som vill göra snabba men fina saker och denna är en av mina bästa skapelser och fler blir det. Jag köpte flera olika färger på tyllen så vi får se vad dom andra blir. . 


Bakstycket blev väldigt fint och så väldigt praktiskt så barnet kan ha denna söta klänningen länge 
 




Jag hoppas ni har blivit inspirerad och skulle det vara så att många vill ha mönster så kan jag så klart skriva upp det åt er. 
Önskar er en fortsatt fin virksommar 

Kram Camilla 

Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också