tisdag 28 augusti 2018

Mönster söt manet


Jag kikade omkring på Instagram där jag fann en himla fin manet hos @Vibemi som gör så fantastiskt mycket fint.  Så klart så virkade jag upp en egen variant av denna och det skall likna en manet :)

Har virkat med både Catona och Tilda eco cotton som jag hade liggandes. Det är ett perfekt restgarnsprojekt. Maneten är populär till de  minsta barnen för dom kan greppa i de långa "trådarna" som påminner dom om navelsträngen. 



Här kommer min version av denna maneten
Man kan virka hur stor eller liten som helst, för efter att ni gjort denna så förstår ni nog hur ni själv enkelt kan justera storleken. 

Virkad med Catona och Tilda Eco Cotton som ni kan köpa i min webbshop Camillaslivsstil
Virknål 2,5 och 3.0
Lite vadd, stoppnål
Förkortnings facit på några förkortningar som jag själv använder. 

2 i 1 = Ökning - 2 fm i samma maska
2 tills = Minskning - 2 fm tillsammans
= hoppa över
* = mönster mellan dessa markörer skall upprepas varvet runt. 

KROPPEN
  1. Magisk ring, 6 fm i ringen = 6 fm
  2. *2 i 1* = 12 fm
  3. *1 fm, 2 i 1* = 18 fm
  4. *2 fm, 2 i 1* = 24 fm
  5. *3 fm, 2 i 1* = 30 fm
  6. *4 fm, 2 i 1* = 36 fm
  7. *5 fm, 2 i 1* = 42 fm
  8. *6 fm, 2 i 1*= 48 fm
  9. *7 fm, 2 i 1* = 54 fm
    11-22 *1 fm i varje m varvet runt = 54 fm. Klipp INTE tråden

Ta nu virknål nr 3
Nu skall ni virka runt kanten med snäckskalsmönster.
Virka då endast i den yttersta maskbåge alltså den närmast dig. För sedan skall botten sys i den innersta maskan.
1sm, *hö 1 m, 6 st i nästa, hö 1 m, 1 sm i nästa* upprep** varvet runt. Avsluta och fäst tråden.

   
UNDERDEL KROPPEN

Virka i samma färg som kroppen. 
  1. Magisk ring, 6 fm i ringen = 6 fm
  2. *2 i 1* = 12 fm
  3. *1 fm, 2 i 1* = 18 fm
  4. *2 fm, 2 i 1* = 24 fm
  5. *3 fm, 2 i 1* = 30 fm
  6. *4 fm, 2 i 1* = 36 fm
  7. *5 fm, 2 i 1* = 42 fm
  8. *6 fm, 2 i 1*= 48 fm
  9. *7 fm, 2 i 1* = 54 fm
Avsluta och fäst trådarna

TRÅDARNA

Här virkar man " trådarna" 4 st som hänger ihop
  1. Lägg upp 50 lm, Vänd
  2. Virka halvstolpar tillbaka
  3. 3 lm ( mellanrum trådar), 50 lm vänd
  4. Virka halvstolpar tillbaka,  men lämna de 3 lm
  5. 3 lm + 50 lm, vänd
  6. Virka halvstolpar tillbaka, men lämna de 3 lm 
  7. 3 lm + 50lm, vänd
  8. Virka halvstolpar tillbaka, men lämna de 3 lm. 
  9. Avsluta och fäst trådarna
Ni kan virka i flera olika färger, jag tog 3 olika färger till min. 

MONTERING
  • Ta botten till kroppen och sy på " trådarna" lite hit och dit. 
  • Sy med svart garn ögon lite längre ifrån varandra och även det lilla rosa blänket under ögonen. 
  • Fyll kroppen med vadd.
  • Tag botten och sy fast med kroppen i den innersta maskbågen. Färdig :) 

Några frågor på det? skriv då i kommentarsfältet nedan. 

Ha en härlig virkhöst 💜

Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också