onsdag 17 augusti 2011

Tankar om ens sjuka anhöriga

De senaste dagarna har varit väldigt jobbiga pga att mormor är mycket dåligt skick och min morbror Roy ligger på Näl för kronisk inflammation i bukspottköteln.
Om vi börjar med mormor så ligger hon på Jägarens äldreboende i Strömstad. Hon har det senaste året blivit mycket svar och med kraftig yrsel. Hon har ramlat 2 ggr och skadat svanskota och fått stora blåmärken och smärtor. Hon har legat på sjukhus en del men nu det senaste fallet så röntgade de i Strömstad och det var inget fel, hon fick starka mediciner för smärta. MEN nu har hon drabbats av en mycket djup depression som hon inte kan medge att hon lider av. Var hos henne i går och det var en "halv död" människa med livsgnistan borta helt. Hon medgav att natten varit j...g och då har hon gråtit och haft ångest men vill inte bli medicinerad.
Jag har pratat med sjuksköterska och de skall ge henne lyckopiller så att livet inte känns så j...gt för henne och jag tyckte att de behöver inte tala om allt för henne utan lägga till de pillrena bland de andra tjugo, hon har ju ändå ingen koll. Så vi får se hur det går. Bättre att hon ligger i sängen och skrattar åt tapeten än ligger och gråter och har dödsångest och depp..Försöka göra livets sista år till något bra än att som anhörig se en mycket ledsen människa genomlida varje dag och undra när hon skall komma över till den andra sidan.

Roy fick återigen åka in pga svåra smärtor i bukspottköteln, han får för närvarande starka morfin tabletter och inte äta på ca 10 dagar, dropp är det som gäller så han är inte direkt så tuff just nu. Bara han blir frisk från detta och kan börja äta och slippa sina hemska smärtor. Men enligt doktorn blir han inne länge och vi får se vad domen blir efter dessa dagar om sjukdommen går att bota eller om spriten har tagit hans bukspottskötel. Värsta fall skulle vara att de tar bort den och då får han gå på insulin resten av livet och det skulle aldrig gå för för han har inga matvanor. Han äter max ett stekt ägg om dagen och lite yougurt och sedan 13 öl till middag och lite whishy. Får nu hjälpa mina nära och kära med räkningar och post men det är ok, och det är alltid roligt att tjöta med Roy för han har en sådan go humor som vi gillar båda två.
Håll nu tummarna med mig och be att de skall bli bra både för mormor och Roy för jag älskar dem så mycket och mitt liv skulle bli väldigt tomt utan dem...
Kramizzzz er Camilla...jag är alltid där för er ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också