tisdag 11 oktober 2011

Emma - facket/a-kassan


Nu har jag fått värvat min dotter Emma till Hotell och Restaurang facket och a-kassan. Nu har hon jobbat så länge på Joe¨s diner att det är dax att börja betala för trygghet.
Efter som jag själv är förtroende vald i Unionen för systembolaget som är min arbetsplats så vet jag hur viktigt det är att vara med. Sedan kan många tycka att facket är skit...men jag tror många gånger att när man behöver dem så är man så desperat och i stort behov av hjälp att många ej kan se skillnad på jobb och privat liv. Man skall läsa på om vad facket gör för dig och vad de inte gör för dig när du går med, och sedan spara alla papper och även gå in på deras hemsida och läsa på vad du som medlem får och inte får. Det finns så mycket viktiga delar som du får med på köpet. Du har försäkring om det händer något på jobbet, när du reser, du har rätt till hjälp vid förhandling vid lönesättning och även rådgivning när du känner att du behöver hjälp och råd. Mycket hänger på eget lärande och sätta sig ner och läsa på, det är intressant när man väl sätter in sig idet och ser vad det kan göra för dig. A-kassan är ju en viktig del för din framtid och behöver inte säga så mycket om det för här hänger hela tryggheten om du skulle bli arbetslös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också