söndag 16 oktober 2011

Greyfriars - Hunden Bobby, del 3


För två år sedan var jag och Benny på den mest hemsökta kyrkogården i Scottland, Greyfriars. Detta är en kyrkogård sedan tidiga 1600 talet. Här finns bara gamla gravar och deras sätt att hedra sina döda var att bygga vackra stenramar med bilder med änglar och döda kroppar. Sedan väldigt länge har kyrkogården varit hemsökt och många får känningar av att vistas där. Förra gången kände jag och Benny inget, MEN  denna gången blev vi varse direkt.
När vi knappt kommer in på kyrkogården och går nära muren med alla skrifter och bilder och tar kort på detta, börjar jag må riktigt illa, tryck över magen, ont i benen och som om jag druckit en hel del och blev snurrig och svävade ovan mark. När jag nämner detta för Benny säger han: jag vågade inget säga men jag mår väldigt dåligt själv och kände samma påtalande känsla i hela kroppen och illamående och yrsel.
Vi bestämmer efter en stund att vi fotar och går vidare.
Vi nämner detta för en man inne i Old Town och undrade vad "vad gjorde ni där" och undrade om vi gått för långt. Kan meddela att jag inte gick dit igen, men Linnea och Emma ringer på kvällen och säger att våra tavlor i vårt sovrum hängde 90grader fel på sidan och de tordes inte gå in och hänga rätt dessa. SÄG MIG VAD HAR HÄNT.....????? Sedan jag kommit hem springer jag i sovrummet och kollar ramarna hela tiden.
Se dessa bilder och förstå att denna kyrkogård är kuslig...































Sägnen säger även att Hunden Bobby fanns vid sin mattes sida när han dog, från den dagen satt han vid graven varje dag till sin död. Där av kommer namnet på nedanstående bar som ligger vägg i vägg med kyrkogården och vi var faktiskt där inne och tog en öl och fick tagit foto på ett reportage med denna tillgivna hunden Bobby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också