måndag 31 december 2012

Virka matta


Nu har jag börjat med ett projekt att återvinna gamla t-shirts till att virka en matta i mitt nya hobby/gästrum. 
Ideen fick jag från boken Galen i garn.
I slutet har jag en enkel beskrivning på Virkad mysig matta.
Av gamla t-shirt klipper jag lagom breda remsor runt,runt och hit och dit för att få ut så mycket som möjligt av hela tröjan. Man kan använda allt från gamla gardiner, tröjor och fleesplädar som är fantastiska för de fransar inte. Men jag klipper mina remsor för det bösar inte så mycket då.
  



Denna beskrivning är från boken: Galen i garn

Virka 5 luftmaskor med virknål nr 10, slut till en ring med en smygmaska i första luftmaskan.
Varv 1: Virka 8 fasta maskor med nedtag i ringen.
Varv 2: Virka 2 fasta maskor i varje fast maska m, har nu 16 fasta maskor.
Varv 3-25: Öka 8 fasta maskor jämnt fördelat över varje varv. 
Justera ökningen med flera maskor om du tycker att behövs, det beror på hur pass tjockt tyget är. Avsluta med en smygmaska, klipp av och fäst tygremsan. 

PS: jag kunde inte öka 8 maskor så många varv för det blev väldigt vågigt men det beror nog på att jag har tjocka tygremsor. Så efter 10 varv så fick jag öka ca 4-5 maskor varje varv men detta är väldigt olika som sagt beroende på tygremsornas tjocklek. 


Hoppas ni har blivit inspirerade
och att ni fortsätter att läsa min blogg
Camilla 

1 kommentar:

  1. Jag håller på med en virkad matta av gamla påslakan, men jag gör den inte rund. Just nu ligger den i en garderob, får väl ta fram den efter helgerna och försöka virka lite då och då. Jag tycker det är tungt, men kul!
    Gott Nytt År! Finas mammis

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också