torsdag 3 januari 2013

Banankaka


Denna banankakan är den bästa jag gjort. Saftig och med smak av kanel och banan harmonierar väldigt bra.


Liten notis:

Det jag gjorde var att dela äggen och vispa äggulor och socker för sig och sedan vispade äggvitan till hårt skum som jag sist av allt rörde ner försiktigt i smeten för att få den lite luftig.

INGREDIENSER
 portioner/st.
2 st stora övermogna bananer
50 gram smör
2 st ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
0,5 dl mjölk
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

GÖR SÅ HÄR

1. Smält smöret & låt svalna. Vispa ägg & socker poröst.
Blanda mjöl, bakpluver, vaniljsocker & kanel, rör ner i smeten.

2. Tillsätt matfett & mosade bananer, häll i mjölken. Smörj en rund form & bröa den med havregryn. Häll i smeten & grädda 40 - 50 min 175 grader.

Hoppas ni har blivit inspirerade
och att ni fortsätter att läsa min blogg
Camilla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också