torsdag 21 februari 2013

Vetesnurror med vaniljsmör



I mina vetesnurror använder jag vaniljsmör för omväxlingskull, och de är väldigt populära hos ungarna och arbetskompisarna. 


Ingredienser

Fyllning

Gör så här

  • Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölk och vatten och värm till fingervarmt, 37°C. Rör ut jästen i lite av degvätskan och tillsätt sedan resten av vätskan. Tillsätt salt och socker. Arbeta in vetemjölet lite i taget till en smidig deg. Låt degen jäsa under bakduk ca 30 min.
  • Dela degen i två bitar. Kavla ut ena deghalvan på mjölad arbetsbänk. Bre ut smör på degen. Strö över socker och valfri krydda. Vik degen i "treslag" (som du viker en kökshanduk). Kavla lite till så att degen mäter ungefär 12 cm på bredden. Skär i 2-3 cm breda strängar eller bitar. Tvinna varje sträng och forma som en snurra. Lägg på en bakpapperklädd plåt eller i bakformar. Gör likadant med andra deghalvan.
  • Pensla med ägg uppvispat i lite vatten. Strö över pärlsocker. Låt jäsa ca 20 minuter. Sätt samtidigt ugnen på 250° C.
  • Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter.

Hoppas ni har blivit inspirerade
och att ni fortsätter att läsa min blogg
Camilla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också