tisdag 16 april 2013

Budapestrulle


Igår bakade jag för första gången en budapestrulle. Jag blev inspirerad när jag såg Hela Sverige bakar och tänkte att detta kan inte vara så svårt, och det var det inte heller. Resultatet blev fantastiskt både i smak, konsistens och utseende. 

Receptet ser ni nedan: 

Ingredienser Budapestrulle

200 g äggvita
250 g strösocker 
150 g hela hasselnötter 
50 g potatismjöl 
50 g hasselnötsflakes 

Fyllning och dekoration

400 g vispgrädde
4-5 st mandarin/satsumas 
100 g mörk choklad
 Florsocker 

Gör så här:

1. Budapestrulle:
Hacka hasselnötterna och rosta dem i ugnen eller i en torr stekpanna.
2. Sätt ugnen på 190 grader.
3. Vispa äggvitan tillsammans med 100 g av strösockret till maräng.
4. Vispa ner resterande strösocker och vispa sedan vidare i 2 min.
5. Blanda potatismjöl och hasselnötter, vänd ner i marängen och blanda väl.
6. Stryk ut smeten eller spritsa ut den på en plåt med bakplåtspapper.
7. Dekorera med hasselnötsflakes.
8. Sätt in i ugnen och baka i ca 16-18 minuter. Vispa grädden under tiden och skär frukten i bitar.

9. Montering
Vänd botten och dra bort pappret, lägg ett nytt bakplåtspapper över.
10. Stryk ut grädden och fördela frukten.
11. Rulla ihop din Budapestrulle, spänn rullen med hjälp av pappret.
12. Skär rent kanterna. Dekorera med choklad, grädde och frukt.

Receptet är hämtat på www.recept.nu av kocken Johan Sörberg




Hoppas ni har blivit inspirerade
och att ni fortsätter att läsa min blogg
Camilla 

1 kommentar:

  1. Mmm Budapestrullen är en av mina favoriter :) och glutenfri vilket är det bästa när man tyvärr inte tål mjöl

    Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också