lördag 1 augusti 2015

Virkad portmonnä i snäckskalsmönster - crocheted purse in shell pattern

Nu har jag gjort 2 portmonnäer och de blev väldigt söta, Tänkte först att " den blir nog liten" men absolut inte den är stor och bra och man får plats med massor, och detta kan ju du justera själv genom att virka så hög du vill ha den, bara det är samma antal maskor runt så finns ingen regel på hur stor den kan bli...Riktigt snyggt är det att man ser stygnen på knäppet..
Och skulle du tröttna på den så är det bara att sprätta upp och virka en ny. Jag kommer att få in knäppen från Svarta Fåret till min webbshop www.camillaslivsstil.se om några dagar och då kan ni beställa där, och så är det fraktfritt så klart . 



Mönstret är uppbyggd för ett knäppe som är ca 9 cm

Börja med botten: 
  • Gör en magisk ring, och 6 fm i ringen
  • 2 fm i varje fm = 12 fm
  • *1 fm, 2 fm i nästa fm* = 18 fm
  • *2 fm, 2 fm i nästa fm* = 24 fm
  • *3 fm, 2 fm i nästa fm* = 30 fm
  • *4 fm, 2 fm i nästa fm* = 36 fm
  • *5 fm, 2 fm i nästa fm* = 42 fm
  • *6 fm, 2 fm i nästa fm* = 48 fm
  • *7 fm, 2 fm i nästa fm* = 54 fm
  • *8 fm, 2 fm i nästa fm* = 60 fm
  • *9 fm, 2 fm i nästa fm* = 66 fm, 


1. När botten är lika stor som knäppet när den är helt öppen så är den färdig, Se Här

2. 3 lm (1:a stolpen) gör ytterligare 3 st i samma m. (det är i slutet sedan som de ytterligare 2 st kopplas ihop så det är inget fel i mönstret )

3. Hoppa över 2 fm, gör 1 fm, hoppa över 2 fm

4. Virka 5 stolpar i nästa fm

5. Virka nu hela varvet runt: *5 st i samma m, hoppa över 2 fm, 1 fm i nästa, hoppa över 2 fm*

6. När du nu har kommit till slutet av varvet så efter sista fm, hoppa över 2 fm, gör 2 stolpar i samma maska som du började varvet med 3 st. 

7 - 8. Nu har du och går in i 3:e lm i första stolpen och gör en sm och förluter då dessa maskor så det blir en stolpgrupp och du är högst upp på den.


9: Nu går du ner och gör 5 st i fm du gjorde i förra varvet mellan st-grupperna.

10. Sedan 1 fm i toppen på stolp-gruppen från förra varvet, rep nu *1 fm mitt i st-gruppen, 5 st i fm maskan i "dalen"* varvet runt.

11. Efter varv 2 så virkar man runt runt utan stop. Här måste man  justera mönstret lite för att det sedan skall flyta på. När du gjort den sista st-gruppen på varvet så hamnar man lite skevt i mönstret menllan 2 varv, och då virkar du med sm upp till toppen av st-gruppen och gör en fm, (se pilarna rutan 11 )

12. Nu virkar du *1 fm på toppen av st-gruppen, 5 st i fm i mellan st-gruppen,*  Virka nu runt runt tills du har en bra storlek på börsen..

Jag virkade 14 varv och tyckte det blev bra storlek, spar så mycket garn så du kan sy runt knäppet.
Vill du se hur man sytt på knäppet så kika Här

Vill du fodra arbetet så kan du efter att du gjort botten klippa ut tyg som är lika stort och sedan en remsa tyg som du syr runt. Sedan fodrar du innan du syr fast knäppet det är enklast så. Men arbetet är så tätt virkat så det går bra utan foder, men det är väldigt fint med foder i

Lycka till och SNÄLLA hör av er om ni inte förstår min knasiga beskrivning eller om jag gjort nått fel som jag inte märkt så skall jag ändra det,
Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



1 kommentar:

  1. Hej Camilla
    Hvor er de flotte. Nu skal jeg have gang i hæklenålen. Tak for en fin opskrift :-)

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också