lördag 1 augusti 2015

Virkad skön mössa i snäckskalsmönster


I går kväll när jag kikade ut fick jag känning av höst. Det var kyligt, rått och det doftade liksom oktober. Så idag fick jag ett ryck att virka en mössa inför hösten, och då fick det bli denna fina dovrosa mössa i snäckskalsmönster och framför virkade stolpar...det sista kommer vi till sedan :)

Jag har virkat med Svarta Fårets Svea som är en superwash ull 50% och Akryl 50%
Virkat resåren runt med virknål 4 och sedan mönstret med nr 5, det gick åt 2 nystan. 

Nu är det så att jag är väldigt dålig på att skriva mönster så ni får ha överseende med det och hör av er om ni undrar nått eller om jag skrivit helt galet :) 



Läs igenom mönstret innan du börjar så du får med dig förkortningar och hur man börjar och avslutar varven. 


Stolpe upphöjd från framsidan = (Stuf) = Gör ett omslag, stick in nålen framifrån runt stolpen på föregående varv, från höger till vänster, och virka den som en vanlig stolpe.

Först så börjar man att virka resåren och sedan fortsätter man med mönstret. 


Man kan själv justera storleken på resåren en del lägger upp 11 fm eller fler eller som jag, jag virkade med 6 m bredd.

Lägg upp 7 lm med virknål nr 4

Vänd och virka  6 fm i den bakre maskbågen på varje varv.
Börja varje varv med 1 lm. = 6 fm, detta blir resåren.

Jag virkade 78 varv men du virkar och testar och när den har bra längd/omkrets så virkar du ihop m fm.

Byt virknål till nr 5

Nu virkar du ett varv med fm och för mig blev det 78 fm (eller 1 fm för varje varv du virkat )

Nu börjar mönstret :

Alla varv börjar med att du gör en sm för att komma till mitten av snäckan där du har 1 lm. 
 3 lm = 1:a st, och avslutar alla varv med en sm i 1:a st på varvet.

Varv 1:  3 lm, 1 st, 1 lm, 2 st i första fm. Hoppa över 2 fm, 1 st i nästa fm, hoppa över 2 fm, 
*2 st, 1 lm, 2 st, hoppa över 2 fm, 1 st i nästa fm, hoppa över 2 fm* upprepa varvet runt, avsluta med sm i första st på varvet.( Glöm inte att virka fram till lm, se ovan )


Varv 2:  3 lm, 1 st, 1 lm, 2 st runt lm-bågen, Stuf i nästa st (omslag, hoppa över till nästa snäcka, *2 st, 1 lm, 2 st i lm-bågen, Stuf i nästa st* upprepa detta varvet runt. avsluta

Det skall inte vara någon lm mellan stuf och snäcka, så ni inte tror det är något fel i mönstret varv 2.

Nu virkar du som varv 2 tills du har en bra höjd på mössan, jag virkade 22 varv så jag fick ett ordentligt häng 

Avsluta med att virka  2 varv med 2 stolpar tillsammans och när det är några maskor kvar så tar jag garn och syr igenom alla maskor och drar ihop och fäster, så då var denna mössa färdig 




Jag hoppas verkligen att ni förstår mönstret, funderar ni över något så är det bara att höra av er här nedan i kommentarer så hjälper jag er förstås

Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



11 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Väldigt trevlig mössa som jag har börjat virka till mitt barnbarn. Jag förstår inte riktig hur jag skall minska i slutet på mössan. Virka 2 st tills. förstår jag men i vilka maskor skall jag minska?
    Tacksam för svar

    SvaraRadera
  2. Hej! ja ! du virkar alla maskor som du har runt hela mössan, 2 tills, tills det bara är några kvar. eller om du hellre vill virka ett varv med fm först runt och sedan maska av alla maskor. Hoppas att du förstår, hör av dig annars

    SvaraRadera
  3. Så fin mössa du gjort mönster till. Måste tacka för att du delar med dig av mönstret. Första gången på länge jag hittat ett mönster på mössa som jag själv vill använda. Tack
    Lena

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för att du delar med dig av mönstret. Det är första gången på länge jag hittat ett mönster på mössa som jag själv vill använda. Tack.
    Lena

    SvaraRadera
  5. Jättefin mössa men jag förstår inte hur jag virkar resåren? 7
    /Helena

    SvaraRadera
  6. Dina mönster är så bra, nu har jag virkat mycket som du har här på din sida, är så nöjd. 5 st dockan Tilda, prinsen och prinsessan, Rosa mössan, och ditt spa,och det lär bli mer. Tusen tack,

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Sitter och försöker få ihop en vintermössa men 78 varv i resåren är lite för stort för mig. Om jag gör färre varv;bhur vet jag att mönstret (snäckorna) går jämt ut? Jag är ju orolig för att få ett "halvt" mönster på slutet. Eller är det jag som tänker fel?

    SvaraRadera
  8. Ska jag minska resåren med ett visst antal varv för att mönstret ska gå jämt ut? Jag vill inte ha ett "halvt" mönster på slutet. Eller tänker jag fel?

    SvaraRadera
  9. Hej Camilla! Vill bara påpeka att du skrivit ett fel i beskrivningen, nämligen i det partiet om att du inte är bra på att skriva mönster. Detta var det bästa mönstret jag läst på länge. Tack för en jättebra beskrivning på en jättefin mössa! :)

    SvaraRadera
  10. Superfin mössa!!! Jag ska göra den till mitt barnbarn :)Hur stor blir mössan, jag behöver nog gå ner nån storlek och hur ska jag räkna/tänka då så att det blir rätt med mönstret
    Vilken rosa färg är det du använt? Ros eller ljusrosa?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  11. Hej Camilla.

    Jag virkade mössan i vinrött med ett Merino + garn 100% ull, superwash. Den blev jättefin och uppskattad av min 12 åriga dotter. Tack ska du ha!

    Med vänlig hälsning, Linda

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också