tisdag 10 maj 2016

Mönster virkat korsbokmärke



Satt i morse och funderade på vad jag skulle virka till en konfirmand. Det är ju dom tiderna nu vid pingst. Så jag virkade ovanstående kors med ett litet snöre och tofs på. Sedan så trädde jag rosa band igenom håligheterna. Passar ju även väldigt bra att ge bort till dop t. ex. 

Hittade ett mönster diagram på nätet, men kunde inte härleda det någonstans så om ni råkar se eller vet vart den finns så är jag tacksam om ni hör av er till mig,  men kunde se att det var ett ryskt mönster. Jag gjorde om det, för det vart för stort från början och här nedan har ni min tolkning på det. 
Är väldigt dålig på att skriva mönster så jag har lagt in original diagrammet och diagram med mina ändringar så ser ni hur det skall se ut.  
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MÖNSTER

Virkat i Catania garnet och virknål nr 2.5

Först börjar man virka den lodräta delen av korset, nere ifrån och upp. 

Lägg upp 8 lm,

Varv 1) 3 lm =(1:a stolpen) 1 st , 2 lm, 2 st i 4 lm från virknålen. 
hoppa över  3 lm, 2 st, 2 lm, 2 st i sista lm på varvet. Vänd arbetet.

Varv 2) Virka 1 sm så du kommer till lm- bågen mellan stolparna och virka 3 lm, 1 st, 2 lm, 2 st i samma lm-båge, hoppa över till nästa lm- båge 2 st, 2 lm, 2 st, Vänd.

Virka nu som varv 2 fram och tillbaka, när du skall börja virka varv 12 så virka (2 st, 2 lm, 2 st i samma m), 3 lm, (2 st, 2 lm, 2 st) avsluta och fäst tråden.


Liggande/övre delen av korset.

1) Gå ner på ena sidan till det 4:e snäckskalet uppifrån och fäst tråden i den yttre stolpen.

2) Virka 3 lm = (1:a st) 1 st, 2 lm, 2 st, hoppa över till nästa sidostolpe och virka 2 st, 2 lm, 2 st i den yttersta stolpen. (Nu skall det vara 3 snäckskal uppåt ovan korset. )

3) Virka som Varv 2 och när du ha 3 snäckskalsvarv så avslutar du och fäster.

4) Gör samma på den andra sidan.

5) När du är klar med korset så kan du virka en 50 lm lång band som du sedan kan fästa en tofs eller liknande som du fäster i korset.

6) Sist så trär du band i mitten av korset och fäster den i ändarna så det inte åker ur.

7) Ungefär så här skall korset bli. Jag har förkortat det på båda hållen och så har jag inte mellan rum där vid den liggande delen mot korset.
Den med röda texten visar hur jag gjort mitt egna mönster som jag justerat för att inte bli för stort.



             Original mönster                                       Mina ändringar (totalt 12 varv hög)

                   
                                                       
Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också