lördag 27 januari 2018

Crochet Sunburst blanket with Elephant edge - pattern

Hej Lördag!!

Uppe med tuppen och till och med före det. Sovit stenhårt i natt så jag vaknade utvilad kl 05.30 så det var bara och gå upp och sätta på kaffet och sitta lite vid datorn. Får kanske ta en powernap senare i eftermiddag. 
Tagit en liten paus från virkningen i några dagar pga ont i nacken för jag har virkat en del i Zpagetti garnet och det är rätt tungt så det blir enklare projekt som att tapetsera hahahah ja gud som vi sliter.  

Vi har renoverat köket och nu håller vi på med lilla gästrummet och tapetserar, målar och lägger nytt golv och så skall nya möbler in...det e liksom roliga projekt som det inte gör så mycket att man har lite ont i armarna. 


Medans vi håller på så har min dotter virkat denna fina Sunburst filten med en Elephant kant runt. Filten är virkad av blå/gröna rest garner av Catona från Scheepjes  och Elephant kanten är virkad av Sweet Treat/BonBon från Scheepjes. 

Länkar till mönstret hittar ni längst ner i inlägget   
 

Molnet ovan har jag virkat i Zpagetti garn från Järbo och virknål nr 9. Mönstret hittar ni Här
Molnet ser litet ut på mönstret men med detta tjocka garn så blir den stor och det räcker gott och väl med 1 nystan. 


Elephant edge - Elefant bården är ju helt fantastiskt fin. Emma min dotter som har gjort filten hon e så duktig med virknålen :). Har inget mönster på elefant bården utan hon har kikat på en Youtube film och den hittar ni Här 
Bården är virkad med Sweet treat/BonBon från scheepjes 25 g nystan och det räckte med 1 nystan runt denna filten. Virkad med nål 1,5. 


Den större elefanten ovan i turkost har jag virkat i ett okänt garn som jag hade men som är lite tjockare och som man kan ha som prydnad eller kudde. När  man virkar i så tjockt garn så blir hålen stora och vadden kommer fram, så då har jag klippt ut i tyg samma form som de virkade delarna och fodrat innan jag fyllt med vadd. 



Här kommer mönster till alla delar av pläden: ( det går åt så lite garn till de runda delarna att restgarn är perfekt, sedan kan man köra en enfärgad runt rutorna för att "knyta ihop det"

  1. http://camillaslivsstil.blogspot.se/2016/07/virkad-sunburst-kudde-crochet-sunburstt.html och använt virknål nr 3
  2. Elephant Edge - Elefant bården video hittar du här: https://stylesidea.com/video-tutorial-elephant-crochet-edging/ Virkad med BonBon från Scheepjes 1 nystan 25 g = 140 m och använt virknål nr 1,5. 


Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också