tisdag 25 september 2018

Mönster virkad luftballong


Här kommer äntligen mönstret på luftballongen jag gjort. Tog lite tid men jag har haft så mycket att göra, men men nu är den här :)



Ni kan göra denna luftballongen i massa varianter. Virka den randig,, man kan sy blommor eller virka små prickar och sy på, man kan virka volanger. Du kan göra vad som helst för att göra den personlig och fin. Men jag har valt att ha mina enfärgade och med Guld Candy som jag syr dekorationer med. Så lycka till allihopa.

Virkar med Catona och virknål 2,5
Jag virkar runt runt och avslutar inte varje varv, så det är bra om du har en markör så du har kolla på varven.

Förklaringar:

  • Jag föredrar att börja med en magisk ring för den försluter bättre, men om ni inte kan det så virka 2 lm, och 6 fm i 1:a lm.
  • 2 tills = 2 fastmaskor tillsammans, eller att göra minskning så osynlig som möjligt så tycker jag att det blev finast när man hoppar över en maska och sedan gör 1 fm i nästa maska. 
  • Fm = fastmaska
  • Sm = smygmaska 
  • M = maska
Luftballong

Gör en magisk ring och virka 6 fm, eller virka 2 lm och 6 fm i 1:a luftmaskan.

2 fm i varje m = 12 fm
* 1 fm, 2 fm i nästa* = 18 fm
* 2 fm, 2 fm i nästa* = 24 fm
* 3 fm, 2 fm i nästa* = 30 fm
* 4 fm, 2 fm i nästa* = 36 fm
* 5 fm, 2 fm i nästa* = 42 fm
* 6 fm, 2 fm i nästa* = 48 fm
* 7 fm, 2 fm i nästa* = 54 fm
* 8 fm, 2 fm i nästa* = 60 fm

Virka nu 1 fm i varje fm (= 60 fm per varv) i 9 varv


* 8 fm, 2 tills upprep varvet runt* = 54 fm
* Virka 1 fm i varje m = 54 fm
* 7 fm, 2 tills upprep varvet runt* = 48 fm
* Virka 1 fm i varje m = 48 fm
* 6 fm, 2 tills upprep varvet runt* = 42 fm
* Virka 1 fm i varje m* = 42 fm
* 5 fm, 2 tills upprep varvet runt* = 36 fm
* Virka 1 fm i varje m* = 36 fm
* 4 fm, 2 tills upprep varvet runt* = 30 fm
* Virka 1 fm i varje m* = 30 fm
* 3 fm, 2 tills upprep varvet runt* = 24 fm
* Virka 1 fm i varje m* = 24 fm
* 2 fm, 2 tills upprep varvet runt* = 18 fm
 *Virka nu i 3 varv * 1 fm i varje m* = 18 fm

Fyll nu ballongen med vadd och fyll ordentligt så den håller formen.
* 1 fm, 2 tills upprep varvet runt* = 12 fm.

Ni kan även virka 1 extra varv med en avvikande färg som jag gjort då i Candy guld som jag även har sytt långa stygn över ballongen.

Nu är själva ballongen färdig.

Korgen: 

1 magisk ring och 6 fm i ringen, eller 2 lm, och 6 fm i den 1:a lm
1) 2 fm i varje maska = 12 fm
2) * 1 fm, 2 fm i nästa m* = 18 fm
3) Virka nu runt, runt tills arbetet mäter ca 2 - 3 cm eller så lång som ni tycker blir bra för att vika ner kanten så den blir stabil. Klart.

Montering

Ta nu ett garn i avvikande färg och en stoppnål och sy långa stygn från toppen av ballongen ner till slutet av ballongen, gör så 6 - 8 stycken.

Ni kan om ni vill sy lite dekorationer på ballongen som stjärnor som jag gjort på frihand.

Virka 4 st lm-remsor ca 4 cm långa som ni sedan syr fast på korgen och ballongen.

Nu är luftballongen färdig

Ballongen är väldigt fin att hänga som singel eller göra i olika färger och ha på en babymobil över sängen.

Några frågor på det?? då är det bara och skriva några rader här nedan så hör jag av mig så fort jag kan..



Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också