söndag 22 december 2013

Rullrån med hjortrongrädde...underbart gott.


Ja nu närmar sig julen med stormsteg. Och det är bara julskinkan och janssons kvar att göra och lite små meck men annars är läget under kontroll. 

December har flugit förbi och nu står vi här dan för dan före doppare dagen

Igår fick jag gjort rullrån som är så fantastiskt goda och som jag serverar med vispad grädde med hjortronsylt i och lite vaniljsocker...helt underbart gott är det.

Blev bjuden av en arbetskollega för några år sedan och blev helt frälst. Sedan hade jag en sådan tur att jag fick ett rångjärn i julklapp så det passade ju fint. Så efter det så är rånen en återkommande dessert.

Rullrånen är så hållbara så man kan ha dem länge i en burk så jag rekommenderar verkligen detta. Jag fick ett rånlagg i julklapp för två år sedan och det är det bästa jag haft. Fint mönster blir det oxå.


Till ca 25 rullrån:

125 gram smör
2 ägg
1 ½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk nystött kardemumma el vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Gör så här:

  • Vispa ägg och socker pösigt
  • Tillsätt smör, kardemmumma och mjöl och bakpulver
  • Värm rånjärnet
  • Smörj in järnet inför första gräddningen om du har ett nytt järn
  • Lägg en lagom klick smet (dryg tesked)  i gärnet och tryck till lätt när du stänger järnet så att det flyter ut
  • Grädda 45 sec-1 minut ev längre beroende på rånjärn ( men passa på den för det bränner fort)
  • Rulla snabbt upp dem en pinne, eller jag brukar lägga de snabbt på en tallrik och sedan försiktigt rulla med fingrarna till ett rån. 
  • Låt svalna innan du packar dem i en kakburk
  • Servera med vispad grädde med lite vaniljsocker och vanligt socker i och hjortronsylt . Smaka av efter behag men jag lovar det är helt underbart gott.

Hoppas ni har blivit inspirerade
och att ni fortsätter att läsa min blogg
Camilla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också