söndag 9 april 2017

Mönster virkad äggvärmare - crochet egg cosy

Söndag morgon!

Sitter och skriver mönster till Mysterievirkningen när jag får ett infall att virka en äggvärmare jag sett någonstans men kan inte komma på vart? Men jag har iden i huvudet så fram åkte virknålen och garnet och jag satte igång direkt i morse och virkade ihop en "egg cosy" som det så fint heter på engelska :)

Perfekt att duka på påskbuffen, frukosten eller varför inte ge bort till en vän. Du hinner snabbt virka ihop denna som passar till 10 ägg. 
Vill man ha fler/färre äggfack så är det bara att justera längden på lm maskorna du lägger upp. 
Jag har räknat med att det facken skall vara ca 6 cm för normalstora ägg. 

Mönstret hittar ni under bilden. 






Garn: 1 nystan Tilda, Catona, Catania el liknande
Virknål nr 4
Virka i dubbelt garn, så dra ut änden från mitten av nystanet och ta den främre.

  • Lägg upp 200 lm, vänd
  • Gå ner i 2:a maskan från nålen och gör 1 st.
  • Virka nu 1 st i varje lm hela varvet, vänd
  • 3 lm = 1:a st, virka st hela varvet, vänd
  • 3 lm = 1:a st, virka st hela varvet. Avsluta och fäst tråden
  • Vik hela remsan på mitten.
  • Sy ihop ändarna
  • Ta nu en linjal och mät ut ca 6 cm (utgick från mina ägg) och nåla, gör detta längs med hela remsan och du har 10 st små ”fack”
  • Sy för hand en ”vägg” mellan varje fack
  • (Vill ni ha större/ mindre antal fack så är det bara att justera längden från början. )
  • Sy INTE under delen den skall vara öppen.
  • Nu var äggvärmaren färdig att använda.
  • Skapad och virkad av: Camilla Jirasek
Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också