lördag 6 oktober 2012

En vecka med våra adoptivkatter

Nu har vi haft våra adopterade katter i en vecka. Det har varit blandade känslor under denna veckan och tårar för att ena stunden tycker man om dem och andra stunden vill jag lämna tillbaka dom för de är skygga, rivs och är uppe hela nätterna.
Ringt jourhemmet och beklagat mig flera gånger över deras egendomliga beteende och så fäller den ena katten enormt med hår.

Efter att tagit mig samman och köpt en massa grejer så hoppas jag att det tillfredsställer katterna mera.

Dessa katter har knappt varit ute och rört sig fritt under sina 6 år och jag vill att de skall bli utekatter så klart. Det är ju dock deras naturlig miljö och jag vill inte ha inne katter, utan anser att de mår bäst av att vara ute. De är ju inga ras katter utan rena "vägkorsningar" alltså okända föräldrar.

Nu när de kom till oss så har jag köpt en sele så vi kan vara ute med den ena katten utan att den springer iväg. De är ju som sagt två syskon men syrran är mera nyfiken och vill vara ute och springer ingen vart men killen han är lite lömsk så honom har vi i sele tills han känns mera säker i hemmet och i området.


Sedan är jag så rädd för att de skall klösa på soffan så jag har köpt en klös pelare på Rusta en sådan som de tidigare hade på jourhemmet men som luktade stall så in i bänken att vi fick slänga ut den. Har även köpt ett litet hus där de kan vara i om de vill ha lite ombonat runt sig men det verkade väll vara för fräscht för dom men får hoppas det ändrar sig med tiden. De har ju inte haft det för lyxigt och ombonat om sig på jourhemmet utan endast haft det mest nödvändiga runt sig.

Sedan så har jag även köpt en dyr sak som man sätter i eluttaget som avger ett slags lugnande hormon som gör de lugna och inte stressade och inte skall klösa på möblerna. Detta heter Feliway och kostar startpaket 455 kr sedan efter varje månad kostar det ca 200 kr i refill.

 Detta rekommenderar veterinärer och katthem och andra som haft stressade katter som har flyttat till nytt hem eller nytt boende eller fått nya "syskon" och andra djur i hemmet så blir de mycket lugnare och mår så mycket bättre så här har jag stor förhoppning att katterna kan slappna av mera och komma fram från sina gömställen och bli mera sociala när vi är vakna och inte gå lös på hela lägenheten när vi sover.

Även deras jamande skall ge med sig för de pratar och jamar på nätterna och det var visst vanligt med dem men jag måste få dem att sova på natten, åtminstone lite så de inte sover precis hela dagarna.
Det som är mest jobbigt är att de verkar ha väldigt ont av dagsljus, de springer och gömmer sig under sängarna hela dagarna och när kvällen kommer, kommer de fram och är sällskapliga.

Så vi har bestämt oss att försöka dra ut dom en gång om dagen så de får lite dagsljus och frisk luft och se sig omkring på området. Men först blir det att göra de mera lugna och harmoniska och trygga hemma och då med Feliway.

Här är ett utdrag vad Feliway kan göra för katter
"Feliway® är en feromonlösning som är en syntetisk motsvarighet till kattens ansiktsferomon vilka katten använder för att markera inom sitt territorium. 

Detta skapar välbefinnande och lugn.
Genom att efterlikna kattens naturliga ansiktsferomoner skapar Feliway® en känsla av lugn och välbefinnande inom kattens närmiljö. 

På så sätt kan Feliway® användas för att hjälpa och lugna katten, då katten försöker klara av utmanande situationer, och/eller förebygga eller minska den stress som katten känner i samband med en förändring i dess miljö.Geom utvecklandet av Feliway® skapades en ny form för behandling inom veterinärmedicinen: feromontera"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också