måndag 12 januari 2015

Crochet Beer Cover - Virkat ölburks fodral / klädsel

Måndag eftermiddag och det är mörkt och trist ute och regnet smattrar på rutan. Tänder ljus och drar om mig filten för det känns som vinden drar sig in och lägger sig runt mig som kall snö, även att det är varmt nog inne. 
Vindens ilande och regnets smattrande gör att man vaggas in i en sömnig dimma och jag orkar inte ens ta upp min virknål.
 Men efter lite middag och powernap skall nog energin komma tillbaka får jag hoppas.
¨
Igår när jag låg i feber och ont i halsen så hade jag energi!!! helt tvärtom. Så jag fick ett ryck att virka något snabbt och roligt, så det blev detta dricka/ ölburks fodral. Väldigt lätt och roligt att göra och det finns en uppsjö med olika kläder man kan virka dem i.

Virkade med Tilda garn och virknål 2.5. Hade lite trådigt garn som jag virkade runt hela toppen.
Mönster hittar ni Här till själva kroppen och överdelen virkade jag på frihand, men det finns även mönster på den hemsidan också. Sidan är på Danska men funkar utmärkt som det är och även att översätta på Google translate.
Här är mitt bidrag



Mönster till vita toppen:

1) Jag lade upp 50 fm maskor och virkade vartannat varv stolpar och vartannat varv fm fram och tillbaka till arbetet var så högt som det är från burkens botten till under bröstet.

2) räknade ut vart mitten var på arbetet och virkade 11 fm slutade med en lm. Virkade nu så i 3 varv. Sedan virkade jag fm varje varv utan lm i slutet så tillslut blev det en trekant. virka sedan ca 45 fm som du knyter allt bakom burken., Gör likadant på det andra bröstet.

3) virkade sedan runt m fm med det trådiga garnet.
Fäst trådar på baksidan som du sedan knyter ihop bak delen med ...KLART








Hoppas ni får lika kul med denna virkningen som jag hade, man behöver lite humor i vardagen.
Kan ju vara kul att ge bort på farsdag, studenten, svensexan eller killfesten.

Ha en fortsatt underbar måndag

Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



1 kommentar:

  1. Ha ha det blev ju roligt. Och du har så rätt . . . .lite humor i vardagen piggar upp. Krya på dig !
    Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också